Teaching clients to use mindfulness skills. A practical guide
Dunkley en Stanton, oorspronkelijk paramedici en later aanvullend opgeleid in de psychologie, hebben zich met het schrijven van dit beknopte boekje tot doel gesteld om een breed scala aan hulpverleners praktische handvatten te bieden bij het begeleiden van cliënten in het ontwikkelen van mindfulnessvaardigheden.
Teaching clients to use mindfulness skills is een toegankelijk geschreven boek. Het bestaat uit acht hoofdstukken in een chronologische opbouw: beginnend bij wat mindfulness is, via hoofdstukken over het geven en nabespreken van mindfulnessoefeningen, eindigend met handreikingen voor een ’mindful leven’ Elk hoofdstuk wordt afgesloten met enkele kerntaken en houdingsaspecten waar de hulpverlener bij het begeleiden van de cliënt op zou kunnen letten. De auteurs hebben hun ervaringen als trainers in dialectische gedragstherapie en mindfulness gebruikt om het boek te doorspekken met praktijkvoorbeelden, waar ongeveer de helft van het boek uit bestaat.
Een sterk punt van het boek is de pragmatische, nuchtere benadering van de auteurs, die een reëel beeld geven van de dagelijkse worstelingen van cliënt (en therapeut!) met de toepassing van mindfulnessvaardigheden. Ook is er veel aandacht voor de integratie van mindfulnessvaardigheden in het dagelijks leven. Hulpverleners worden aangemoedigd na te denken over verschillende manieren waarop je deze vaardigheden dagelijks kunt trainen, waarbij benadrukt wordt dat de oefeningen geen doel op zich zijn, maar een middel om tot een aandachtsvoller leven te komen. Het nadeel van de opzet van het boek en de brede doelgroep is dat het veel onderwerpen kort aanstipt, maar weinig de diepte in gaat. In gebruik is het daardoor eerder een aanvulling op bestaande leerboeken dan een vervanging hiervan.
Dit boek is dus geen handleiding in het geven van een volledige mindfulnesstraining, noch biedt het verregaande instructies voor het begeleiden van een groep, maar dat pretendeert het ook niet. Voor hulpverleners die nog weinig ervaren zijn in het aanbieden van mindfulnessoefeningen is het een gemakkelijk leesbare praktijkintroductie. Voor meer ervaren trainers zal het inhoudelijk weinig nieuws toevoegen, maar kan het met alle casuïstiek wel een frisse blik bieden ter reflectie op de invulling van het eigen trainerschap.
I. van Dijk