Handbook of Evidence-Based Therapies for Children and Adolescents. Bridging Science and Practice. In de serie Issues in Clinical Child Psychology
Het handboek beschrijft evidence-based therapieën (ebt) voor diverse aandoeningen bij kinderen en adolescenten, waaronder angststoornissen, stemmingsstoornissen, gedragsstoornissen, pediatrisch of medisch bepaalde problemen, autistische stoornissen, problemen op het vlak van sociale vaardigheden, ernstige emotionele stoornissen en middelenmisbruik. Het boek bestaat uit drie onderdelen. Het eerste onderdeel beschrijft ebt, de noodzaak en de criteria, specifieke problemen en vooruitzichten, empirisch ondersteunde behandelingen en methodologische problemen. Het tweede deel van het boek is gericht op ebt voor specifieke stoornissen en condities, waarbij de indeling van elk van de twintig hoofdstukken eenzelfde stramien volgt en eindigt met een casus. Het derde deel van het boek verwijst naar de implementatie van ebt in de dagelijkse praktijk en bijkomende kwesties, zoals algemene verspreiding, cliënt- en therapeutkenmerken en behandelvariabelen, etniciteit, ethische bezwaren, evidence-based inschattingen en opleidingen. De wetenschappelijke onderbouwing is zeer uitgebreid en veelomvattend. Het naslagwerk heeft een logische opbouw, met als enige kanttekening het gebrek aan samenvattende schema's en tabellen en de nogal grote hoeveelheden tekst, waardoor de lezer soms het overzicht dreigt te verliezen. De auteurs beogen met het schrijven van dit boek de lezer een overzicht te bieden van ebt en een brug te slaan tussen de wetenschap en de praktijk. In het boek ligt de nadruk op de behoeften van kinderen en adolescenten en het aanbod van de huidige maatschappij, wetenschappelijk onderzoek, training en praktijk. Doordat verschillende experts een duidelijk, verhelderend en uitgebreid overzicht geven van ebt voor een groot aantal stoornissen en er voor bijna elke kinderpsychiatrische stoornis enig empirisch bewijs geleverd wordt, zijn de auteurs duidelijk in hun opzet geslaagd. Het boek is een interessant naslagwerk dat zeker een meerwaarde en leidraad biedt voor de reeds ervaren onderzoeker en de clinici met een empirische focus. Daarnaast biedt het eveneens interessant tekstmateriaal (achtergrondinformatie over ebt en evidence-based assessment) voor psychologen, sociaal-maatschappelijk werkers en kinderpsychiaters. Ondanks de groeiende kennis van ebt worden deze nog niet systematisch toegepast in de praktijk. Gezien het grote belang ervan op niveau van de volksgezondheid dient volgens de auteurs meer nadruk worden gelegd op de verspreiding van evidence-based behandelingen in de dagelijkse praktijk. Een belangrijk onderdeel is daarbij het creëren van een handboek voor ebt. De drie hoofdauteurs besluiten met de opmerking dat men bij een behandeling de context niet uit het oog mag verliezen: 'wat werkt, voor wie en onder welke omstandigheden?', in combinatie met ebt in de psychologie. Deze aanpak voorziet een belangrijk onderdeel in de verdere ontwikkeling van de professionele psychologie.
S. Wilson