Autismespectrumstoornis. Interdisciplinair basisboek
Dit boek is bedoeld als leerboek voor mensen die een opleiding volgen binnen de psychologie, de psychiatrie en/of de (ortho)pedagogiek en willen gaan werken met mensen met autismespectrumstoornis (ass). Het boek is opgedeeld in 6 delen, waar ik u probeer doorheen te loodsen.
In deel I worden de achtergrond en de historie van ass in de voorbije 70 jaar helder geschetst. Van Leo Kanners observaties tot dsm-5 en International Classification of Diseases and Related Health Problems (icd) met casusbespreking in slechts 6 vlot leesbare pagina’s, gevolgd door interessante vermelding van onderzoek naar prevalentiecijfers.
Deel II loodst de lezer even vlot door de huidige kennis van zaken rond ass wat betreft genetica en hersenontwikkeling. Ook hier vallen de duidelijke schema’s en de vele referenties op.
In deel iii worden de 3 cognitieve theorieën, executieve functies, theory of mind en centrale coherentie besproken, opnieuw een goede mix van theorie, onderzoeksresultaten.
Deel iv brengt ons bij diagnostiek. Hier vinden we een hoofdstuk rond screening en diagnostiek bij kinderen en jongeren terug. De auteurs geven heel duidelijk het belang, maar ook de problemen van vroegdetectie weer. Binnen het hoofdstuk rond case-identification en diagnostiek bij volwassenen en ouderen herken ik de beschrijving van de ontdekkingsreis van case-identification tot diagnostiek via de beschikbare instrumenten en de zo noodzakelijke en vaak boeiende anamnese, heteroanamnese en ontwikkelingsanamnese. Op pagina 127 lees ik dat men het verslag als ‘proof of the pudding’ het beste met de onderzochte per-soon mee kan geven en hoe nuttig het is feedback op dit verslag te vragen.
Met deel V komen we bij begeleiding en behandeling, waar de Vlamingen Ilse Noens, Jarymke Maljaars en Jean Steyaert het hoofdstuk rond interdisciplinaire begeleiding en behandeling bij kinderen en jongeren schreven. De link van diagnostiek naar interventie wordt mooi geschetst aan de hand van een praktisch zeer bruikbare interventiematrix. Opnieuw illustreert men alle besproken interventies met een casusbespreking. De Nederlandse collega’s Schuurman en Sizoo beschrijven even boeiend en inspirerend de interdisciplinaire begeleiding en behandeling bij volwassenen en ouderen, eveneens geïllustreerd door een casusbespreking. De opties om diverse therapievormen en trainingen te integreren worden hier besproken.
In deel vi, over autisme van binnenuit, komt het perspectief van de ouders van een kind met autisme of van een persoon met autisme duidelijk aan bod.
Autismespectrumstoornis. Interdisciplinair basisboek is een vlot leesbaar boek, geschreven door de juiste bevlogen deskundigen. De verschillende auteurs slagen erin om in de hoofdstukken steeds een goede dosis wetenschappelijk onderbouwde informatie te brengen, steeds onderbouwd met duidelijke schema’s en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht is daarbij besteed aan de lay-out. Kortom, het boek nodigt uit om gelezen te worden en verdient een plek in de boekenkast van elke psy-
chiater en van elk team dat werkt met mensen met ass. We hebben met deze uitgave eindelijk een Nederlandstalig leerboek voor mensen die binnen verschillende disciplines opgeleid willen worden om te werken met mensen met ass. De auteurs zijn duidelijk in hun opzet geslaagd.
K. Heyde