Eigenwaarde en competentiebeleving: een onderzoek bij 8-12 jaar oude kinderen op een polikliniek kinderpsychiatrie
In dit artikel wordt een beknopt overzicht gegeven van de ontwikkeling van het gevoel van eigenwaarde bij kinderen. Vervolgens worden de resultaten beschreven van een onderzoek naar de bruikbaarheid van de `Self Perception Profile for Children' (SPPC) van Susan Harter als indicator voor de eigenwaarde van kinderen met psychiatrische problematiek. Hiertoe werd een vergelijking gemaakt tussen de competentiebelevingsscores van kinderen die werden aangemeld op een polikliniek kinderpsychiatrie en van kinderen die basisonderwijs en speciaal onderwijs volgden. Tussen de polikliniek-kinderen en de beide andere groepen werden geen verschillen geconstateerd. Een onderverdeling van de polikliniek-kinderen in de categorieën `depressieve stoornissen', `gedragsstoornissen' en `overige stoornissen' bracht eveneens betrekkelijk weinig verschillen aan het licht. De diagnostische waarde van de SPPC als indicator voor eigenwaarde is op zich beperkt. Bij de ontwikkeling van instrumentarium om de eigenwaarde van kinderen in kaart te brengen dienen mede gegevens betreffende andere aspecten van eigenwaarde verzameld te worden.