Emotional Disorders: A Neurological, Psychopharmacological, and Educational Perspective
Dit boek heeft als primaire focus: kinderen met emotionele problemen op scholen. De auteurs geven in dit boek een overzicht vanuit neuropsychologisch, psychofarmacologisch en educatief perspectief van een aantal psychiatrische stoornissen, gedragsproblemen en emoties, met name angst– en stemmingsstoornissen, psychopathie, agressie en empathie. De doelgroepen voor dit boek zijn kinderpsychologen, schoolpsychologen en docenten psychopathologie.
De nadruk van het boek ligt sterk op neuropsychologische theorieën, deze beslaan de eerste vijf hoofdstukken van het boek en de relatie tussen neuropsychologische bevindingen, psychiatrische stoornissen en schoolprestaties. Ook wordt aandacht besteed aan de docenten zelf en hun problemen in de omgang met afwijkend gedrag van -kinderen.
Het hoofdstuk betreffende psychofarmacologische aspecten van vooral depressie is erg beknopt en biedt de (kinder)psychiater waarschijnlijk geen nieuwe informatie. De hoofdstukken betreffende angst- en stemmingsstoornissen bevatten basale informatie.
Het boek is helder geschreven en bevat uitstekende illustraties. De volwassenenpsychiater treft in dit boek echter niet veel nieuwe, voor hem of haar relevante, informatie aan en het lijkt dan ook voorbestemd voor de kinderpsychiater en kinderpsycholoog met behoefte aan een goed overzicht van de neuropsychologie waar het gaat om (school)kinderen.
Het geeft een aantal praktische handvatten in de omgang met kinderen met afwijkend gedrag op school. Ook kan het boek voor onderwijsdoeleinden gebruikt worden op hbo-niveau, hetgeen een belangrijk doel van de auteurs lijkt te zijn geweest.
L. Timmerman