La mauvaise reputation: ADHD en de media
achtergrond In de media heeft adhd nu de status van ba (bekende aandoening) bereikt; dit brengt mee dat diverse media regelmatig aandacht besteden aan adhd.
doel De toehoorders krijgen een duidelijk beeld van de in diverse media beschikbare informatie over adhd en van de wetenschappelijke kwaliteit en objectiviteit van deze informatie.
methoden In deze lezing wordt stilgestaan bij de snel verworven bekendheid van adhd en op basis van welke factoren de ba-status bereikt werd. Ook worden de controversen besproken, die de basis vormen voor de negatieve reputatie van adhd. Toegelicht wordt hoe deze negatieve reputatie bijdraagt tot de bekendheid van adhd, maar daarmee ook de negatieve inkleuring van de informatie onderhoudt.
De lezing wordt geïllustreerd met informatie over adhd uit diverse media, waarbij vooral het internet aan bod zal komen. Op basis van voorbeelden en illustraties wordt nagegaan in hoeverre deze informatie wetenschappelijk correct is. Daarnaast wordt ook besproken uit welke hoeken tendentieuze informatie over adhd afkomstig is en wat hierbij achtergronden en drijfveren zijn.
resultaten Het beeld van adhd bij kinderen en volwassenen is ongenuanceerd en onvolledig en wordt vooral bepaald door de overtuiging van de informant. Voor patiënten en hun omgeving is deze informatie veelal onbruikbaar, voor het behandelproces potentieel schadelijk.
conclusie Het publiek heeft behoefte aan bruikbare, begrijpelijke en betrouwbare informatie, waarin ook de controversen in de behandeling van adhd objectief besproken worden. Dergelijke informatie komt ten goede aan het behandelproces.