Psycho-educatie over ADHD op een forensische polikliniek
achtergrond Bij veel patiënten die vanwege agressie of huiselijk geweld zijn verwezen naar een forensische polikliniek, speelt adhdproblematiek die niet eerder is gezien en/of behandeld. Het is essentieel voor de behandeling dat de patiënt de juiste kennis verneemt over adhd en gaat inzien wat dit voor gevolg heeft (gehad) voor zijn functioneren. Wetenschappelijke kennis over de juiste vorm van psycho-educatie en het effect ervan op de behandeling ontbreekt.
doel Onderzoek naar de beste methode waarop kennis over adhd kan worden overgedragen aan daders van agressieve delicten of huiselijk geweld bij wie tevens de diagnose adhd is gesteld.
methoden Bij de Waag Utrecht wordt sinds 2007 op een gestructureerde manier groepsgewijs psycho-educatie gegeven over adhd en de gevolgen ervan. Er is een beginnersgroep (I) en een gevorderden groep (II) die beide een andere doelstelling hebben. De psycho-educatiegroepen zijn ingebed in een langer lopende behandeling die ook andere modules bevat. De waarde van deze psycho-educatiegroepen (I en II) is onderzocht middels vragenlijsten aan patiënten en behandelaren.
resultaten De uitkomst van de vragenlijsten zal worden besproken en bediscussieerd.
conclusie De meerwaarde van de groepen zal worden bediscussieerd aan de hand van de resultaten, evenals de plek die het in dient te nemen in een forensisch-psychiatrische behandeling. Tevens zullen de resultaten worden gebruikt om deze vorm van psycho-educatie te bediscussiëren en te verbeteren.