Kennis over ADHD: wie wordt er wijzer van?
achtergrond Over adhd wordt veel gesproken. Feiten en fictie lijken daarbij door elkaar heen te lopen. Wat weten we zeker, wat geloven we en wat zijn hardnekkige mythes? Hoe kun je op een constructieve manier de wetenschappelijk feiten vertalen naar de praktijk en kennis overdragen aan zowel hulpverleners, patiënten en het grote publiek? Welke hulpmiddelen kunnen daarbij zinvol zijn?
doel Diverse vormen van kennisoverdracht in meerdere settings worden geanalyseerd.
methoden Er wordt stilgestaan bij de problemen in de kennisoverdracht van adhd, zowel in de eigen beroepsgroep als naar patiënten en naar het publiek (via de media).
Problemen ontstaan vanwege de relatieve onbekendheid van de stoornis, het verschillend beloop door de levensfasen, de hoge mate van comorbiditeit en de betrouwbaarheid van de klinische diagnostiek. Ook nu is er veel discussie over de criteria van de dsm-5 die gehanteerd gaan worden voor volwassenen. Hoe onderbouwd zijn deze? Wat zijn de feiten, wat de angsten en de vooroordelen? Daarbij roept de behandeling met methylfenidaat ook de nodige emoties op.
resultaten In deze inleiding wordt aangetoond dat er betrouwbare wetenschappelijke kennis is over adhd. Het delen van deze kennis en het bespreken van de controverses is belangrijk.
conclusie adhd is een veelvoorkomende stoornis met een wisselend beloop door de levensfasen. Kennis hiervan is van belang om tot juiste diagnostiek en behandeling te komen.