Behandelen op school met de methodiek van de zorgklas
achtergrond In de grootstedelijke context zijn er binnen de doelgroep van kinderen met een verstandelijke beperking veel gezinnen die om reden van cultuur, sociale isolatie of matige motivatie niet of te weinig met tweedelijns psychiatrische zorg in aanraking komen. Vaak is er bij deze gezinnen sprake van multiple problematiek.
doel Het verlenen van psychiatrische zorg aan kinderen en gezinnen die normaliter buiten beeld van de hulpverlening blijven, met name gezinnen van allochtone herkomst en gezinnen met multiple problematiek.
methoden Verplaatsen van de zorg naar de eerste lijn middels de ontwikkeling van kinderpsychiatrische behandeling op scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen (zmlk). De methodiek van de zorgklas is gebaseerd op het sociale competentiemodel (Slot & Spanjaard 1996) en richt zich op de reductie van psychiatrische symptomen en het bevorderen van competenties van kind, ouders en leerkracht.
resultaten Onderzoek op zmlk-scholen waar de methodiek van de zorgklas wordt uitgevoerd, bevestigt dat moeilijk bereikbare gezinnen door deze outreachende methodiek beter bereikt worden voor kinderpsychiatrische zorg. Een relatief hoog percentage van de kinderen heeft ouders van allochtone afkomst en/of groeit op in een eenoudergezin. Klinische ervaring en lopend onderzoek tonen het positieve effect van de behandeling aan.
conclusie De resultaten tonen aan dat de methodiek van de zorgklas, een geïntegreerde behandeling met school als behandellocatie, laagdrempelig, goedkoop en effectief is. De behandeling draagt bij aan het toenemen van kennis en inzicht ten aanzien van de verstandelijke beperking en psychiatrische stoornis in de leefomgeving van het kind.