Follow-uponderzoek selectief mutisme 2003-2008
achtergrond Er is weinig bekend over de follow-up van kinderen met selectief mutisme. Daartoe werd een follow-uponderzoek opgezet als pilotproject uitgevoerd vanuit de Bascule en met steun van de eigen instelling.
doel Kennis over follow-up van kinderen met selectief mutisme en beter zicht op resultaat van de behandeling.
methoden Retrospectief dossier en vragenlijstonderzoek (vragenlijst selectief mutisme ) en telefonisch interview met ouders waarbij 50 kinderen werden benaderd en waar gegevens over 32 kinderen konden worden verzameld. Het betreft op de Bascule behandelde kinderen of door ons gediagnostiseerde kinderen die elders volgens het behandelprotocol werden behandeld. Behandelaren konden deelnemen aan een intervisiegroep gericht op uitvoeren van het protocol.
resultaten De resultaten moeten met voorzichtigheid worden beoordeeld gezien het open karakter van de studie zonder controleconditie.
Bij alle kinderen werden door de ouders verbeteringen gerapporteerd met significante afname van de score op de selectief mutismevragenlijst. 17 kinderen voltooiden de behandeling binnen 16 weken en 12 binnen 32 weken. Enkele kinderen hadden langere behandeling nodig. Een aanzienlijk aantal kinderen was wel verbeterd maar had nog wel restklachten. Bijvoorbeeld wel spreken in de klas, maar nog niet altijd antwoorden of nog niet in volzinnen.
Over de betekenis van deze resultaten wordt verder gesproken en een opzet voor aanvullend onderzoek wordt voorgesteld.
Ouders meldden in 2008 dat 80% van de kinderen nog steeds op school sprak.
conclusie De follow-upstudie geeft duidelijke aanwijzingen voor een positief beloop van selectief mutisme in de daarvoor verwezen en met het behandelprotocol behandelde groep.
Zonder prospectief onderzoek met randomised control design zijn geen definitieve conclusies te trekken over de voordelen van de besproken interventie. Nader onderzoek is noodzakelijk om meer evidentie te vinden wat de aangewezen behandeling is, welke kinderen niet profiteren van hulp en waarom.