Groepssupervisie als vorm van kennisvergaren
inhoud van de workshop In deze workshop maakt de deelnemer kennis met de werkwijze en de betekenis van groepssupervisie in de opleiding tot psychiater.
Naast theoretische en medisch-wetenschappelijke kennis is er de praktische en geïntegreerde kennis. Hoe maakt de toekomstige psychiater zich die veelheid aan kennisgebieden eigen?
Spinoza onderscheidde, geïnspireerd door de klassiek filosofen, drie kennisniveaus: de verbeelding, de rationele kennis en de intuïtieve kennis.
De hedendaagse aios wordt volgens Canadese opleidingsplan (CanMed)-rollen opgeleid in zeven competentiegebieden.
De puur medisch-wetenschappelijke, de evidence-based, de juridische, de beleidsmatige, de levensbeschouwelijke, de intuïtieve en de ethisch/filosofische kennis mag zich daarbij ontwikkelen van geneeskunde naar geneeskunst. Hoe verhoudt zich dat met de epistemologie ofwel de filosofische kennistheorie?
vorm Na een algemene inleiding zullen we middels een rollenspel het model oefenen en daarna de leeraspecten bespreken.
leerdoel De deelnemer zal de zinvolheid van de groepssupervisie als mogelijkheid tot integratie van meerdere kennisniveaus binnen en tussen de verschillende competentiegebieden leren kennen en ervaren.