Leerstoornissen
inhoud van de workshop Leerstoornissen behoren tot de meest welomschreven en bestudeerde stoornissen in Nederland. Volgens de dsm-iv-classificatie is er bij een kind met een leerstoornis sprake van psychiatrische problematiek waarbij de diagnose een grondslag vormt voor awbz-zorg. Maar de dsm-iv-diagnose mag vastgesteld worden door een gekwalificeerde gedragswetenschapper (big-geregistreerde gz-psycholoog en/of een kinder- en jeugdpsycholoog Nederlands Instituut van Psychologen, nip en/of een orthopedagoog-generalist Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen, nvo). In de praktijk is de rol van de psychiater bescheiden. Ondanks de naamsbekendheid van de leerstoornis en de duidelijke classificatie, laat de onderkenning van de problematiek binnen de psychiatrie nog te wensen over. Daarnaast vraagt men zich af of de leerstoornis (sec) binnen de psychiatrie behandeld moet worden.
vorm 1. Bespreking van de theorieontwikkeling over het ontstaan van primaire en secundaire leerstoornissen, de etiologie, pathogenese en classificatie van de leerstoornissen.
2. Discussie over het overwegend monocausaal (enkele leerstoornissen lijken een cerebrale dominantie te hebben terwijl vaak een psychodynamische verklaring als oorzakelijk aan te merken is) of heterogeen verschijnsel van leerstoornissen.
3. Discussie over de samenhang van leerstoornissen met andere vormen van psychopathologie.
4. De plaats van leerstoornissen binnen de psychiatrie.
5. Presentatie van de diagnostiek en behandeling van ernstige leerstoornissen op Herlaarhof, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie.
leerdoel
- Aan het einde van de sessie wordt de deelnemer geacht meer inzicht te hebben in leerstoornissen, de diagnose en behandeling. Ook laten wij aan de deelnemers zien dat ernstige leerstoornissen niet alleen een dsm-classificatie behoeven maar ook een psychiatrische benadering vragen.
- Leerstoornissen als zodanig zijn niet alleen een verstoring in de optimale ontwikkeling van leergeschiktheid. Het samenspel van ontwikkeling en leren start veel eerder dan de schoolgang. De deelnemer leert dat naast de cognitieve leervoorwaarden, er ook sprake moet zijn van een afstemmingsproces tussen kind en opvoeding en dat dit meebepalend is voor de leergeschiktheid.