Cognitieve gedragstherapie in de behandeling van de
bipolaire stoornis
inhoud van de workshop De bipolaire stoornis is een recidiverende psychiatrische aandoening waarbij veelal ernstige ziekte-episoden worden afgewisseld met kortere of langere relatief klachtenvrije perioden. Patiënten worden vaak behandeld door een psychiater en een sociaalpsychiatrisch verpleegkundige. Daarnaast worden in toenemende mate psychotherapeutische interventies ingezet bij de behandeling van de bipolaire stoornis. Cognitieve gedragstherapie (cgt) is een van de vormen van psychotherapie die specifiek ontwikkeld is voor de behandeling van de bipolaire stoornis. cgt is effectief gebleken in de preventie van terugval in een manische of depressieve episode en in de behandeling van een depressieve episode (Blom & van den Berg 2008). In de cognitief gedragstherapeutische behandeling bij de bipolaire stoornis wordt veel gebruik gemaakt van de cognitieve gedragscirkel. In deze cirkel wordt de relatie tussen stemmingsepisoden en veranderingen in denken, voelen en doen gerelateerd aan stress en verstoring van het dag-nachtritme. Cognitieve gedragstherapie geeft patiënten handvatten om in te grijpen op cruciale punten in de cognitieve gedragscirkel (Scott 2001, Scott 2003).
vorm Presentatie: indicatie, effectiviteit en rationale (cognitieve gedragscirkel) cgt bij de behandeling van de bipolaire stoornis. Uitleg over specifieke technieken gebaseerd op de cruciale punten in de cognitieve gedragscirkel.
Videodemonstratie: illustratie van cgt-technieken bij de verschillende fasen van de ziekte. Aan de hand van casuïstiek wordt geoefend met het kiezen van de meest passende cgt-techniek.
leerdoel
- Aan het eind van de workshop is de deelnemer op de hoogte van de indicatie, de effectiviteit en de rationale van cgt bij de behandeling van de bipolaire stoornis.
- De deelnemer heeft kennis genomen van de verschillende cgt-technieken bij de behandeling van de bipolaire stoornis en is in staat een passende techniek te kiezen, ingrijpend op een cruciaal punt in de cognitieve gedragscirkel.