Psychiaters en meditatie
inhoud van de cursus Een ‘boeddhistische’ manier van kijken is de laatste jaren in opkomst. Vooral onder de naam mindfulness heeft deze zienswijze vleugels gekregen in hulpverlenersland, in de ggz onder meer in de vorm van mindfulness-based cognitive therapy (mbct).
Het heeft iets van een hype. Dat wil overigens niet zeggen dat we het als beroepsgroep zo naast ons neer kunnen leggen. Daar zijn de therapeutische effecten die tot nu toe zijn vastgesteld te duidelijk voor.
Bij elke hype zijn er voor- en tegenstanders. Zo is er aan de ene kant veel enthousiasme over de therapeutische effecten van meditatie. Wetenschappelijk onderzoek toonde de preventieve werking van mindfulness bij depressies aan. Nieuw wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van mindfulness bij zeer uiteenlopende psychiatrische en niet-psychiatrische aandoeningen is veelbelovend. De evidence groeit. De kennis over het werkingsmechanisme neemt toe, onder meer door beeldvormende technieken.
Anderzijds is er veel scepsis en wordt meditatie veelal als zweverig en ‘alternatief’ gezien, met hooguit een placebo-effect. Ook wordt meditatie geassocieerd met religie en zou het in die zin strijdig zijn met een wetenschappelijke attitude.
De enige manier om persoonlijke kennis van meditatie te verwerven, is het zelf beoefenen ervan. In deze ervaringsmatige cursus is gelegenheid tot een verkenning om tot eerste plaatsbepaling of het eerste standpunt te komen, of om een standpunt aan te scherpen.
vorm Een eerste kennismaking met meditatie wordt vervolgd door theoretische toelichting en een gespreks- en discussieronde.
leerdoel Aan het eind van deze cursus heeft de deelnemer:
- meditatietechnische instructies gekregen;
- persoonlijk de bewustzijnseffecten van meditatie kunnen ervaren;
- een indruk van welke moeilijkheden zich kunnen voordoen bij het mediteren (ook de mogelijke negatieve gevolgen);
- kennis kunnen nemen van de achterliggende psychologie;
- met collega’s van gedachten kunnen wisselen over dit interessante en zeer actuele onderwerp.