Omgaan met suïcidaliteit; ervarend leren in risicotaxatie en behandeling
inhoud van de cursus Het beoordelen van suïcidaliteit is binnen de psychiatrie vrijwel dagelijks werk. Het is dan ook opmerkelijk dat professionals vaak niet op een systematische manier een suïcide-risicotaxatie verrichten.
In deze cursus worden deelnemers uitgenodigd - conform de voorhanden zijnde (inter)nationale richtlijnen en literatuur - een suïcide-risicotaxatie protocollair in de praktijk te brengen. De nadruk ligt op het kunnen toepassen van de aangedragen kennis. Een professioneel acteur zal de rol spelen van een suïcidale patiënt in verschillende hoedanigheden. De deelnemers spelen de rol van therapeut. Het volstaat niet alleen de risico’s op suïcide te onderzoeken, men leert ook door gerichte interventies de risico’s te verminderen.
vorm De cursus bevat drie onderdelen, de nadruk ligt op het verwerven van klinische vaardigheden. In rollenspelen met als tegenspeler een professioneel acteur kan worden geoefend met de verkregen kennis.
- In deel I worden – na een korte inleiding waarin een kader wordt geboden – de deelnemers aan deze cursus uitgenodigd in rollenspelen te oefenen met het taxeren van suïciderisico’s, ze moeten ook in staat zijn tot het maken van een behandelplan.
- In deel II wordt een model gepresenteerd dat chronisch suïcidale patiënten (vaak bij persoonlijkheidstoornissen) vaardigheden leert. In rollenspelen kunnen de deelnemers oefenen met het in praktijk brengen van dit model.
- In deel III wordt een model geïntroduceerd hoe om te gaan met ‘manipulatieve suïcidaliteit’. Ook deze methodiek wordt geoefend in simulatie met een acteur.
leerdoel De deelnemer:
- leert het systematisch verrichten van een risicotaxatie suïcidaliteit;
- neemt kennis van een model hoe hij om moet gaan met chronische suïcidaliteit en oefent met dit model;
- neemt kennis van een model hoe hij om moet gaan met het dreigen met suïcidaliteit en oefent met dit model.