Gezinsgericht werken als kinder- en jeugdpsychiater bij gedragsgestoorde jongeren
inhoud van de cursus In 2003 werd in Nederland gestart met functionele gezinstherapie binnen de Bascule (Amsterdam). De therapie is ontwikkeld voor gezinnen met jeugdige delinquenten en is bewezen effectief (Sexton 2004). Binnen een psychiatrische polikliniek is een gezinsgerichte behandeling eerste keuze geworden. Bij de invoering moest tevens psychiatrische diagnostiek plaatsvinden bij de jongeren met psychiatrische comorbiditeit. Hoe kan een gezinstherapeut een gezinsgerichte intake doen, terwijl de kinderen jeugdpsychiater voldoende geïnformeerd raaktover de psychiatrische comorbiditeit?
In deze cursus wordt kort uitgelegd dat de functionele gezinstherapie bestaat uit drie fasen en hoe dit werkt bij het motiveren van gezinnen. Vervolgens wordt toegelicht hoe psychiatrische diagnostiek en behandeling binnen de polikliniek zijn aangepast, teneinde het mogelijk te maken volgens de methode van de functionele gezinstherapie te werken (Breuk & Smits 2007). Er zal worden stilgestaan bij hoe psychiaters (in samenwerking met gezinstherapeuten) omgaan met deze ingewikkelde spagaat.
vorm De cursus heeft een opbouw naar steeds meer zelfwerkzaamheid van de deelnemers: uitleg, zien en bespreken van video-/casusmateriaal en het zelf oefenen bij het middels gezinsgerichte methodieken oplossen van een casus van een psychiatrische crisis. Deze cursus biedt de gelegenheid om van een tweetal psychiaters en een gezinstherapeut, alle opgeleid in de functionele gezinstherapie, kennis te nemen van deze gezinstherapie en van de manier om daarbij de psychiatrische verantwoordelijkheid te behouden.
leerdoel De deelnemer leert:
- begrijpen hoe hij een combinatie kan maken van individueel gerichte psychiatrische diagnostiek en effectief werken met gezinnen met jongeren met gedragsproblemen;
- de psychiatrische comorbiditeit van jongeren met gedragsproblemen herformuleren binnen een gezinsthema;
- gezinsgericht in te grijpen bij een jongere in (psychiatrische) crisis (casus).