Doelgericht samenwerken met cliënten met psychotische
stoornissen
inhoud van de cursus De cursus richt zich op het leren hanteren van de problemen in het contact en in de samenwerking tussen hulpverleners, psychiatrische cliënten en hun familie. In deze cursus maakt de deelnemer op een actieve manier kennis met de training interactievaardigheden (training van zeven dagdelen - geaccrediteerd door de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, NVvP). Al 14 jaar wordt deze training met succes gegeven aan hulpverleners en familieleden van cliënten met psychotische stoornissen en schizofrenie. De belangrijkste kwalitatieve bevindingen uit het onderzoek naar de effecten van de training ‘Interactievaardigheden voor hulpverleners’ (Grijpdonck, Van Meijel, Megens 2007) zijn: de coping en de arbeidssatisfactie van verpleegkundigen en de tevredenheid van cliënten nemen toe. Dat betekent dat deze vaardigheden van belang zijn in termen van preventie van samenwerkingsproblemen in het kader van behandeling en de zorg. In 2007/2008 is het programma doorontwikkeld voor persoonlijkheidsstoornissen (cluster B), verslaving en autisme. Daarmee is er meer aandacht gekomen voor de impact van handicaps op de interactie die bij deze stoornissen voorkomen.
vorm
De methodiek van ‘De Mat®’ (rood-groen, de Tas, Kan niet/Wil niet) wordt uitgelegd aan de hand van de vraag: welke interactieproblemen komen de deelnemers tegen in de dagelijkse praktijk? Zij worden ‘op de mat’ uitgenodigd om de geïnventariseerde interactieproblemen uit te spelen. Zo krijgen ze meer inzicht in samenwerkingsprocessen en ervaren ze zelf in hoeverre de tijdens de behandeling gehanteerde communicatie naar het (behandel)doel toe leidt of juist er vanaf. Deelnemers krijgen informatie over de handicaps en prothesen bij psychotische stoornissen.
leerdoel Aan het eind van de cursus heeft de deelnemer meer inzicht in de invloed van handicaps op de interactie en meer zicht op de doelgerichtheid van zijn eigen communicatie. Bovendien heeft de deelnemer kennisgemaakt met de trainingsmethodiek van ‘De Mat’.