ROM als middel om de behandeling vorm te geven
toelichting In 2010 is binnen het dr. Leo Kannerhuis, centrum voor autisme, een leer- en leefvoorziening voor jongeren van 12 tot 18 jaar met autisme (lla) opgezet. Deze jeugdigen blijven na het initiële behandeltraject aangewezen op een intensieve vorm van begeleiding en een aangepast behandelklimaat. In de lla ligt het accent niet alleen op behandelen, maar tevens op langdurige stabilisatie en het creëren van een ontwikkelingsstimulerend leefklimaat. Evenals bij andere cliënten die bij het dr. Leo Kannerhuis in behandeling zijn, worden bij de lla jongeren op meerdere momenten gedurende de behandeling vragenlijsten afgenomen in het kader van de routine outcome monitor Geestelijke Gezondheids Zorg (rom-ggz).
In deze sessie worden aan de hand van metingen bij aanvang van de behandeling twee zaken besproken:
1. Hoe gegevens die verzameld zijn in het kader van effectmetingen, ingezet kunnen worden om de kenmerken van een doelgroep in kaart te brengen.
2. Hoe op basis van deze groepskenmerken de behandeling kan worden vormgegeven.
leerdoel Aan het einde van de sessie is het de deelnemer helder dat het mogelijk is om met relatief eenvoudig wetenschappelijk onderzoek behandeling in de ggz te verbeteren.