The Clinician’s Guide to Collaborative Caring in
Eating Disorders. The New Maudsley Method
Eind vorige eeuw werd aan het Maudsley Hospital in Londen een specifieke vorm van gezinsbegeleiding
ontwikkeld voor jongeren met eetstoornissen. De maudsleymethode werd inmiddels internationaal het referentiepunt voor gezinstherapeuten. Met ‘the new Maudsley method’ in dit boek wordt de familiebegeleiding opengetrokken naar een breder spectrum van leeftijd, aard en ernst van eetstoornissen. Inhoudelijk ligt het accent minder op de verantwoordelijkheid van ouders om het eetgedrag van hun kind bij te sturen en meer op de interactieprocessen in deze gezinnen en de impact ervan op het verloop van de eetstoornis. Naast een inleidend en een afrondend deel bestaat het boek uit drie grote inhoudelijke delen: een theoretisch deel, een deel over concrete interventies en enkele specifieke situaties. In het theoretische deel van het boek worden de vermelde interactieprocessen uitgediept aan de hand van schema’s die ook bruikbaar zijn in therapie, bijvoorbeeld om betrokken familieleden te laten reflecteren op hun reactiewijzen. Knooppunten, herkenbaar uit de praktijk, worden ontward en door het veelvuldig gebruik van casuïstiek en therapeutische interventies blijft dit theoretisch
luik goed verteerbaar. Deel drie bestaat uit twee workshopprogramma’s voor familieleden. De eerste workshop is bedoeld voor familieleden en partners en bestaat uit een training van zes keer twee uur. De tweede workshop is intensiever en bestaat uit een driedaags multi-familyprogramma voor twee à drie gezinnen in het kader van voorbereiding op ontslag na een behandeling in opname. Het draaiboek van beide programma’s wordt gevolgd, met mogelijke therapeutische interventies. Ten slotte vestigt deel vier de aandacht op twee specifieke situaties, namelijk wanneer patiënten met een eetstoornis zelf kinderen krijgen en de mogelijke rol van vaders in de preventie en het onderhouden van eetstoornissen. De verschillende hoofdstukken zijn geschreven door auteurs die zowel vanuit onderzoek als praktijk expert zijn op het terrein van eetstoornissen. De opbouw van het boek had wel overzichtelijker mogen zijn. Soms komt de indeling van de hoofdstukken wat rommelig over. Toch is dit boek meer dan geslaagd in zijn opzet. Het is een praktische gids met geregeld verwijzingen naar recente wetenschappelijke studies zodat het niet alleen een absolute aanrader is voor hulpverleners, maar ook voor onderzoekers in het domein van eetstoornissen.
L. Depestele