Stageren van ontwikkelingstoornissen
achtergrond De diagnose ontwikkelingsstoornissen
(autismespectrumstoornissen -
aandachtstekortstoornissen (adhd) en specifieke
ontwikkelingsstoornissen) wordt categoraal
gesteld. Dit is verwarrend omdat er geen rekening
wordt gehouden met de ernst van de ontwikkelingsstoornissen,
laat staan met de zwaarte van de
overlast en de daaraan verbonden kosten om een
adequate prothetische behandeling/begeleiding
in te stellen. Ontwikkelingsstoornissen betreffen
niet alleen kinderen en jeugdigen, maar ook volwassenen
en bejaarden. Hierdoor zal een gedifferentieerde
benadering die rekening houdt met
ontwikkelingsleeftijd gekozen moeten worden.
doel Een voorstel doen voor het stageren
van ontwikkelingsstoornissen op basis van ervaringen
in de oncologie.
methode Er wordt een overzicht gegeven
van relevante literatuur en een voorstel
gedaan voor stagering van ontwikkelingsstoornissen.
resultaten De ernst van een ontwikkelingsstoornis
kan op verschillende niveaus
geëvalueerd worden. In de literatuur wordt gewag
gemaakt van indelingen naar ernst van symptomen,
impairment, maar ook complexiteit,
bijvoorbeeld ontwikkelingsstoornis sec, ontwikkelingsstoornis
met comorbiditeit, ontwikkelingsstoornis
met belastende omstandigheden en
ten slotte ontwikkelingsstoornissen met comorbiditeit
en belastende omstandigheden. In deze presentatie
zullen deze verschillende invalshoeken
beschouwd worden in het licht van de stageringsmethodiek
zoals die ons aangereikt wordt door de
oncologie, om te bezien welke stageringen voor de
voortgang van het wetenschappelijk onderzoek en
van de klinische zorg het meest geschikt zijn bij
ontwikkelingsstoornissen.
conclusie Op dit moment zal bij de
stageringen van ontwikkelingsstoornissen een
onderscheid gemaakt moeten worden naar doelmatigheid:
voor de wetenschap zal een andere
indeling en stagering gelden dan voor de klinische
en zorgtoewijzingspraktijk.