Naar een klinische stagering van psychiatrische stoornissen: wat kunnen we leren van de oncologen?
toelichting De snelle opeenvolging
van edities van de dsm laat zien dat zowel onze
kennis als ons denken over de classificatie en diagnostiek
van psychiatrische stoornissen veranderen.
Er zijn een aantal prominente problemen met
de huidige classificatie van stoornissen. Het gaat
dan om het dichotoom classificeren van continue
fenomenen, het hanteren van onscherpe en slecht
geoperationaliseerde grenzen tussen normaliteit
en pathologie, maar ook dat wij stoornissen classificeren
zonder daarbij systematisch rekenschap
te geven van de etiologie, pathogenese, het beloop
of de effecten van behandeling.
Classificatie en diagnostiek dienen verschillende
doelen. Deze omvatten: 1. communicatie
met de patiënt en diens naasten; 2. indicatiestelling
voor de meest passende behandeling; 3. het
voorspellen van het te verwachten beloop of gevolgen
van de ziekte, en 4. de selectie van de juiste
patiënten voor onderzoek. Voor de klinische praktijk
zijn de middelste twee doelen het belangrijkst.
Classificatie en diagnostiek moeten voor alles in
dienst staan van de selectie van de juiste behandeling
en moeten het te verwachten beloop van
ziekte helpen voorspellen. Communicatie en
wetenschap volgen daarop.
De meeste psychiatrische stoornissen hebben
een complexe etiologie, waarbij zowel genetische
als omgevingsfactoren van invloed zijn op ontstaan
en beloop. De grote psychiatrische ziektebeelden
ontstaan vaak al vroeg in het leven en het
beloop kan enorm variëren. Net als bij andere
complexe ziekten elders in de geneeskunde is het
stadium van ontwikkeling van de ziekte waarschijnlijk
in hoge mate bepalend voor welke
behandeling effectief kan zijn. Eenvoudiger interventies
zijn vaak vroeg in de ontwikkeling effectiever
en verliezen in latere fasen hun werkzaamheid.
Als wij het beloop van ziekte wezenlijk willen
beïnvloeden en als wij de progressie van ziekte,
ziektelast en schade voor onze patiënten zo veel
mogelijk willen beperken, dan is een diagnostiek
gebaseerd op de ontwikkelingsgeschiedenis van de
ziekte noodzakelijk. Elders in de geneeskunde is
een dergelijke klinische stagering van ziekte goed
ontwikkeld.
leerdoel Aan het eind van de sessie
heeft de deelnemer inzicht verkregen in hoe, met
de oncologie als voorbeeld, een klinische stagering
van psychotische stoornissen, bipolaire stoornis,
verslaving, ontwikkelingsstoornissen en depressie
eruit zou kunnen zien. De centrale gedachte van
dit symposium is dat wij als psychiaters veel kunnen
leren van de manier waarop onze collega's
elders in de geneeskunde de klinische stagering
van ziekte hebben uitgewerkt. Met de oncologie
als voorbeeld wordt een voorstel gedaan voor een
klinische stagering van psychotische stoornissen,
bipolaire stoornis, verslaving, ontwikkelingsstoornissen
en depressie.