Protocollaire behandeling van tics bij kinderen en adolescenten
inhoud van de workshop Het Landelijk
Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie
vertaalt wetenschappelijke kennis in praktisch
toepasbare protocollen voor de praktijk van
de kinder- en jeugdpsychiatrie. Eind 2009 heeft er
een belangrijke update plaatsgevonden.
In deze workshop wordt het gedragstherapeutisch
protocol voor de behandeling van tics bij
kinderen en adolescenten gepresenteerd, exemplarisch
voor de beschikbare behandelprotocollen
van het landelijk kenniscentrum.
Tics komen bij kinderen veel voor; ongeveer
5-10% van de schoolgaande kinderen heeft wel eens
last van tics. Wanneer deze niet binnen een jaar
verdwijnen, kan er sprake zijn van het syndroom
van Gilles de la Tourette. Deze aandoening wordt
gekenmerkt door multipele motorische tics en
(één of meer) vocale tics. De behandeling van tics
bestaat doorgaans uit farmacotherapie: clonidine
of antipsychotica. Medicatie wordt echter vaak
gestaakt vanwege de bijwerkingen. Veel ouders
willen ook niet dat hun kind medicijnen gebruikt.
Gedragstherapie biedt een alternatief. Een
gedragstherapeutische behandeling van tics is
erop gericht controle te krijgen over de tic en te
leren wennen aan onaangename premonitore sensaties
die vaak aan de tic vooraf gaan.
vorm In deze workshop worden twee
gedragstherapeutische methoden besproken die
in onderzoek bij kinderen en volwassenen effectief
zijn gebleken: habit reversal en exposure met
responspreventie.
De methoden worden stap voor
stap toegelicht en geïllustreerd met videomateriaal.
Aan bod komen registratieopdrachten, een
uitleg van de rationale van de behandeling, de
opbouw van de behandelsessies, huiswerkbespreking
en terugvalpreventie. Tevens worden aanbevelingen
gedaan die een succesvolle behandeling
van tics bij kinderen en adolescenten kunnen
bevorderen.
leerdoelen Aan het einde van deze
workshop is de deelnemer bekend met het behandelprotocol
voor ticstoornissen en in staat het protocol
toe te passen. Tevens is de deelnemer op de
hoogte van de beschikbare protocollen binnen het
Landelijk Kenniscentrum en weet hij waar hij deze
kan vinden.