Gehechtheidsdiagnostiek bij kinderen en (jong) volwassenen
inhoud van de workshop Onderzoek
naar gehechtheidsstijlen bij kinderen en
-representaties bij (jong)volwassenen en ouders
vormt een vast onderdeel van de diagnostiek bij
indicatiestelling voor psychoanalytische behandelingen
bij het Nederlands Psychoanalytisch Instituut.
Hierbij wordt gebruikgemaakt van diverse
instrumenten voor de verschillende leeftijdscategorieën.
Bij kinderen in de leeftijd van 3 tot 10 jaar
wordt de Attachment Story Completion Task (asct)
afgenomen. Dit instrument is bedoeld om individuele
verschillen uit te lokken in het uitbeelden
van gehechtheidsgerelateerde onderwerpen (zie
Zevalkink 2005). Het Child Attachment Interview
(cai) is voor kinderen/jongeren van 10 tot ongeveer
17 jaar en meet de gehechtheidsrepresentaties
die zij hebben ontwikkeld over hun ouders. Bij
(jong)volwassenen vanaf 18 jaar wordt het
Gehechtheidbiografisch Interview (gbi) gebruikt.
Dit interview is gebaseerd op het Adult Attachment
Interview (aai, zie Hesse 1999). Het interview is
gericht op algemene beschrijvingen van gehechtheidsrelaties,
herinneringen aan de kindertijd en
beschrijvingen van de huidige relaties met ouders
en andere gehechtheidsfiguren. Het Parental
Developmental
Interview (pdi) is een interview dat
wordt afgenomen bij ouders van aangemelde kinderen.
Hierbij wordt een idee verkregen over het
beeld dat de ouder heeft van het kind, hoe de ouder
de relatie met zijn/haar kind ziet en wat de affectieve
beleving is van het ouderschap (zie Slade e.a.
2005).
In deze parallelsessie zal worden stilgestaan
bij deze gehechtheidsinstrumenten. Aan de hand
van voorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe
onderscheid gemaakt wordt tussen een veilige/
autonome en de verschillende onveilige/inflexibele
gehechtheidsstijlen. Tevens wordt besproken
hoe de gehechtsheidsdiagnostiek leidraad kan
vormen voor de indicatiestelling van psychotherapeutische
behandeling.
vorm Er wordt een theoretische inleiding
gegeven over gehechtheidsdiagnostiek met
bespreking van de diagnostische instrumenten en
voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast is er ruimte
voor vragen en gedachtewisseling met de deelnemers
over de toepassing in de praktijk.
leerdoelen Kennis verkrijgen en uitwisseling
van meningen over diagnostische
instrumenten in het gehechtheidsonderzoek ten
bate van indicatiestelling voor psychoanalytische
behandelvormen.