Ervaringsgericht leren; de meerwaarde van dramatherapie en dialectische gedragstherapie bij de behandeling van bps
inhoud van de workshop Patiënten
met een borderlinepersoonlijkheidsstoornis
(bps) vormen een moeilijk te behandelen groep
patiënten. Dialectische gedragstherapie (dgt) is
een effectieve ambulante behandeling met relevante
verbeteringen op het gebied van suïcidepogingen
en automutilatie, hospitalisatie en therapietrouw
(Lineham 2002). Door dramatherapie in
dgt te integreren wordt het leereffect van dgt
verder geoptimaliseerd. De generalisatie van
geleerde vaardigheden naar de eigen leefsituatie is
bij deze populatie veelal een groot struikelblok.
Dramatherapie geïntegreerd in de dgt-vaardigheidsgroep
schept een extra mogelijkheid om
ervaringsgericht te werken in een validerende
omgeving (Smeijsters 2008, de Laat 2005). Inzicht
en begrip zijn onvoldoende om tot verandering te
komen. In de directe ervaring van het al spelend
handelen tijdens dramatherapie worden cliënten
zich bewust van oude automatismen en leren ze
nieuwe vaardigheden zich eigen te maken. Vanuit
neurobiologisch perspectief rond de (verstoorde)
ontwikkeling van de persoonlijkheid (Damasio
2003, van der Hart e.a. 2006) onderbouwen we
enkele hypotheses die de keuze voor deze benadering
verantwoorden. Aan de hand van effectmetingen
van n = 1-studies worden resultaten van
onze aanpak getoond.
vorm Ervaringsgericht leren; theoretische
informatie afgewisseld met actieve participatie.
leerdoelen Aan het einde van de sessie
wordt de deelnemer geacht meer inzicht in en
kennis te hebben van ervaringsgericht leren, integratie
van dramatherapie en dgt, en de onderliggende
neurobiologische hypotheses voor de meerwaarde
van ervaringsgericht leren.