Het schrijven van abstracts
inhoud van de workshop Het
voorjaarscongres (vjc) van de NVvP mag zich verheugen
in een grote belangstelling van psychiaters
uit diverse geledingen van ons vak. Het vjc is
een wetenschappelijk symposium dat in veel
opzichten de breedte representeert. Inzendingen
variëren van puur wetenschappelijke bijdragen
door de grote onderzoeksgroepen tot meer praktijkgerelateerde
workshops en cursussen, en discussies
over spraakmakende onderwerpen binnen
het vak.
De beoordelingscommissie van de cwa
beoordeelt jaarlijks een groot aantal inzendingen
met als doel een uitgebalanceerd programma van
hoge kwaliteit aan te bieden. Hiertoe worden
ingezonden abstracts getoetst op inhoud, kwaliteit
voor onderwijs en inhoudelijke onafhankelijkheid
door beoordelaars die zijn geblindeerd
voor de namen van de indieners.
Jaarlijks wijst de commissie abstracts af die
mogelijk zeer interessante bijdragen bevatten,
maar onvoldoende informatie bieden om dit te
kunnen beoordelen. Dit is teleurstellend voor de
indieners die er tijd en aandacht in hebben gestoken,
en jammer voor het programma van het congres.
Redenen om abstracts af te wijzen zijn bijvoorbeeld
het ontbreken van concrete resultaten
('zullen op het vjc worden gepresenteerd'), het
ontbreken van een onderbouwing door middel
van relevante literatuur of onderzoek, en gebrek
aan helderheid over hoe men de informatie beoogt
over te brengen en of dit past binnen de gekozen
presentatievorm. Tevens speelt een rol dat
abstracts worden gepubliceerd door het Tijdschrift
voor Psychiatrie, en ook om die reden van voldoende
kwaliteit moeten zijn en binnen de respectieve
formats moeten passen.
Het schrijven van een goed abstract is een
vaardigheid is die geleerd kan worden, en indieners
hebben hier lang niet allemaal ervaring mee.
Daarom wil de beoordelingscommissie hier in
deze workshop aandacht aan besteden.
vorm Presentatie van de verschillende
aspecten van een goed abstract door leden van de
commissie. Illustratie hiervan aan de hand van
voorbeelden uit 'de praktijk' en bespreking van
hoe een abstract kan worden opgezet. Tevens is er
ruimte voor discussie en feedback over de beoordelingsprocedure.
Deelnemers wordt gevraagd om
actief te participeren en waar mogelijk zullen eigen concept-bijdragen worden meegenomen in
de bespreking.
leerdoelen Beter zicht hebben op de
criteria die gelden voor een goed abstract, en de
vaardigheid ontwikkelen om de eigen bijdrage
volgens deze criteria vorm te geven.