Vroeger en verder: stabilisatiecursus complexe ptss, een kennismaking voor groepsleiders
inhoud van de cursus 'Vroeger en
verder' (Dorrepaal e.a. 2008, vertaling/uitbreiding
van protocol van Zlotnick 1997) is een groepsbehandeling
voor vrouwen met een geschiedenis van
seksueel misbruik of lichamelijk geweld en complexe
posttraumatischestressklachten (ptss).
Complexe ptss is een ptss gecompliceerd door
symptomen als affectdysregulatie, dissociatie, verstoord
zelfbeeld, interpersoonlijk functioneren,
somatisatieklachten en zingevingsproblematiek.
In deze Voorjaarscongrescursus voor behandelaren
worden achtergrond en inhoud van het
draaiboek gepresenteerd, als ook resultaten van
ons pilotonderzoek en randomised controlled trial
(Dorrepaal e.a. 2006).
De stabilisatiecursus is een gesloten cursus
die is gericht op het stabiliseren van de klachten,
dat wil zeggen een fase-I-behandeling (Herman
1992). Traumatische ervaringen worden niet gedetailleerd
besproken. Er is vooral aandacht voor het
hanteren van gevolgen van de traumatische
gebeurtenissen. De stabilisatiecursus wordt gegeven
door twee groepsbegeleiders met cognitiefgedragstherapeutische
ervaring en ervaring met
de doelgroep en groepsbehandeling. Het koppel
kan bestaan uit een psychiater, psychotherapeut
en/of sociaal psychiatrisch verpleegkundige, die in
staat zijn bij deze groep - die heftige overdrachtsgevoelens
kan oproepen - hierop te reflecteren
en goed samen te werken. De gebruikte
methodieken in de cursus zijn psycho-educatie,
cognitieve gedragstherapie en het aanleren van
praktische vaardigheden, deels gebaseerd op Linehan.
Thema's zijn slaapproblemen, dissociatie,
herkennen van gevoelens, gedachtepatronen,
woede, vertrouwen en wantrouwen, assertiviteit,
schuld, schaamte en gevolgen voor huidige relaties.
Praktische vaardigheden zijn: technieken om
bepaalde klachten te verminderen of er beter mee
om te gaan, bijvoorbeeld met nachtmerries, flashbacks,
stemmingswisselingen en zelfbeschadigend
gedrag.
vorm 1. Voordracht over achtergrond en
effectiviteit van de cursus; 2. overzicht van de
inhoud van de cursus; 3. toelichting op de werkwijze
van de cursus; 4. dvd- en livedemonstraties
van enkele sessies.
leerdoel 1. Achtergrondkennis over
populatie en effectiviteit; 2. kennisnemen van
selectie van de inhoud; 3. kennisnemen van de
werkwijze van de stabilisatiecursus.