(Verkorte) kadercursus NVvP
inhoud van de cursus Een aantal
jaren geleden is begonnen met een herstructurering
van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
(NVvP). Met deze herstructurering werd
beoogd dat de vereniging haar (kern)taken beter
zou kunnen uitvoeren. Maar wat zijn deze (kern)
taken? En hoe is de NVvP nu eigenlijk georganiseerd?
Om kennis en inzicht te verwerven in de
vereniging wordt deze cursus aangeboden.
In het eerste deel van de cursus wordt aandacht
besteed aan de rol van de vereniging in het
'sturen' van het vakgebied. Er wordt ingegaan op
de kerntaken van een vereniging: belangenbehartiging,
ordenen en ontwikkelen branche of beroep,
diensten verlenen aan leden. Deze drie kentaken
zijn niet los van elkaar te zien, maar hangen nauw
met elkaar samen. Dit wordt uitgelegd aan de
hand van het 'propellermodel'.
In het tweede deel van de cursus wordt ingegaan
op de organisatie van een vereniging: de
structuur en werkwijze binnen een vereniging.
Hoe zien de taakverdeling en samenwerking tussen
de verschillende gremia (ledenraad, bestuur,
commissies, afdeling(sbesturen), platforms en
bureau) binnen de vereniging eruit?
vorm Beide delen van de cursus worden
geïntroduceerd met een theoretische inleiding
over verenigingen. Vervolgens wordt door middel
van een presentatie de vertaalslag gemaakt naar de
realiteit van de NVvP. Aan de hand van voorbeelden
wordt met de deelnemers gesproken over de stand
van zaken en de verdere ontwikkeling van de NVvP.
leerdoelen Aan het eind van de cursus
heeft de cursist kennis van de kerntaken van de
NVvP. Tevens is de cursist op de hoogte van de
organisatie/architectuur van de NVvP. De cursist
wordt geacht om, wanneer hij actief is of wordt
binnen de NVvP, zich bewust te zijn van zijn rol en
van zijn taken binnen het specifieke gremium
waarin hij actief is.