Integratie van individuele, gezins- en relatiediagnostiek: een must in de psychiatrie!
inhoud van de cursus De manieren
van integratie van diverse onderzoeken in de diagnostische
fase door verschillende professionals
worden vanuit een systemische visie gepresenteerd:
1. Psychiatrische individuele diagnostiek in
een systemische context: dit gebeurt in een geïntegreerd
proces door diverse professionals. Samenwerking
is onmisbaar en het onderzoek gebeurt
strategisch vanuit een systemische visie. De positie
die de psychiater in zal nemen wordt in overleg
besproken.
2. Eendaagse diagnostiek van patiënten met
hun gezin en/of partner: genetische kwetsbaarheid
en de invloed van omgevingsfactoren worden
een belangrijk onderzoeksterrein. Daarom worden
de omgevingsfactoren onderzocht. Deze dag
wordt besloten met een behandeladvies via een
gedeelde visie van allen over problematiek en
behandelaanbod. Dit vergroot de kans op een
effectieve behandeling.
3. Echtpaardiagnostiek: hoe gaat het samen
en met hem en met haar? Zorgvuldige diagnostiek
van een echtpaar is voor de indicatiestelling
belangrijk. Gedurende het therapeutisch proces
blijft diagnostiek ook belangrijk: in welke fase van
de behandeling bevindt het echtpaar zich en hoe
gaat het met beiden en eventuele kinderen?
Dilemma's in de therapie worden besproken. eft
(emotionally focused therapy) komt aan de orde.
4. Persoonlijkheidsstoornissen, diagnostiek
en systeem: bij de start van de behandeling van
persoonlijkheidsstoornissen wordt veel aandacht
besteed aan individuele diagnostiek. In de richtlijnen
is er nauwelijks oog voor diagnostiek en
behandeling van relaties en systeem. Er zijn bruikbare
concepten om via diagnostiek ervan naasten
te betrekken bij de behandeling, wat verhelderend
is voor de individuele behandeling.
vorm Mondelinge presentaties, powerpointpresentaties,
videofragmenten, rollenspel.
leerdoelen 1. Zicht krijgen op omgevingsinvloeden
die mogelijk een rol spelen bij psychiatrische
problemen. 2.Kennis nemen van
systeemtheoretische concepten. 3.Geïnspireerd
raken. 4.Kennis en ervaring opdoen over posities
die de psychiater kan innemen tijdens het diagnostische
proces. 5. Kennis opdoen over indicatiestelling
voor echtpaartherapie en echtpaartaxatie,
voorafgaand en tijdens de behandeling. 6. Kennis
verkrijgen over diagnostiek van systeem en relaties
bij persoonlijkheidsstoornissen en de mogelijkheden
die dat biedt voor de behandeling.
3. Echtpaardiagnostiek: hoe gaat het samen