Het adviesgesprek met hulp van het Dialoogmodel
inhoud van de cursus De afgelopen
tien jaar hebben wij een samenwerkingsbevorderende
methode ontwikkeld en empirisch getoetst,
waarbij de dialoog als attitude en visualisatie als
communicatiehulpmiddel centraal staan. De
methode is ontstaan in de kinder- en jeugdpsychiatrie
maar toepasbaar voor alle leeftijden.
Deze methode helpt om tijdens het hulpverleningsproces
samen op te trekken, behoeften te
peilen, en als adviseur vooral stimulerend en
structurerend te opereren. Het ondersteunt bij het
analyseren en bespreken van problemen en capaciteiten
om vervolgens samen naar oplossingen te
zoeken.
De ervaring leert dat het samen in beeld brengen
van de aanmeldingsproblemen maar ook van
de krachten van hulpvragers letterlijk de posities
doet verschuiven en onvermoede openingen biedt.
Het hier en nu staat centraal. De diagnostiek
staat in dienst van het doorzien van de dynamiek
en de intenties van allen. Hiermee komen de actuele
gedragscyclus en belevingen in beeld. Waar
loopt iedereen tegenaan, wat krijgen ze nog wel
geregeld? In welke dilemma's zitten ze gevangen,
wat is de pijn en de 'worsteling' van hen? Hoe ziet
ieder zich als probleemdrager en medeoplosser?
Hoe kunnen wij gaan 'meeregelen' zodat ze samen
weer vooruit kunnen? Het focus verschuift van
probleem- naar oplossingsgericht. De tekening
krijgt betekenis!
Uiteindelijk gaat het om de kwestie wie wat
mag en kan 'regelen'. Hiermee past de benadering
volledig in het streven om te komen tot gezamenlijke
besluitvorming en empowerment en is ze
oplossingsgericht. Wat het hulpvragend systeem
zelf kan regelen, daar blijven we vanaf. Het 'therapeutisch
meeregelen' is gericht op het versterken
van het zelfregelend vermogen.
vorm Tijdens de cursus komen de uitgangspunten
en de toepasbaarheid van het Dialoogmodel
tijdens het adviesgesprek via uitleg en
oefening aan bod.
leerdoelen Aan het einde van de sessie
is de deelnemer in staat het Dialoogmodel tijdens
het adviesgesprek te benutten om gerichte en
hoopgevende samenwerking tijdens de behandeling
te bevorderen.