Client directed outcome informed werken: diagnose van de behandeling
inhoud van de cursus Vragenlijsten
die in korte tijd zijn af te nemen en die in veel
gevallen zorgen voor een forse verbetering van uw
behandelresultaat, ze bestaan echt!
In de literatuur is veel en degelijk onderzoek
te vinden dat verschil in effectiviteit tussen psychotherapieën
relativeert: wanneer goed gemotiveerde
en enthousiaste psychotherapeuten met
elkaar de strijd aangaan, blijkt er weinig tot geen
verschil tussen behandeltechnieken of psychotherapeutische
oriëntaties aantoonbaar. Wél is de
kwaliteit van de behandelrelatie, zoals ervaren
door de patiënt, telkens weer een belangrijke voorspeller
van het uiteindelijke behandelresultaat
gebleken. Naar schatting is deze 6-7 keer belangrijker
dan de toegepaste techniek (Wampold e.a.
2001, Hubble e.a. 1999).
Gebaseerd op dit gedachtegoed maakten
Duncan e.a. (2004) korte vragenlijsten die voor
iedereen gemakkelijk toepasbaar zijn en die de
behandelaar direct inzicht geven in de vooruitgang
in functioneren en de door de patiënt ervaren
behandelrelatie. De Outcome Rating Scale (ors)
wordt aan het begin van iedere sessie afgenomen.
Deze bevat vier vragen over het functioneren: individueel,
relationeel, sociaal en algeheel. De Session
Rating Scale (srs) wordt aan het eind van iedere
sessie afgenomen. Ook hier vier vragen over de
door de patiënt ervaren relatie, de doelen en onderwerpen,
de aanpak van de behandelaar en een algeheel
oordeel over het gesprek. De uitkomsten kunnen
aanleiding zijn tot bijstellen van (aspecten
van) de behandeling.
Recent onderzoek toont forse verbetering van
effectiviteit aan bij gebruik van deze vragenlijsten.
vorm Vanuit de literatuur worden
begrippen toegelicht die aan de basis staan van
client-directed outcome-informed (cdoi) werken.
Hierna worden de vragenlijsten geïntroduceerd.
Recente onderzoeksresultaten worden besproken.
Daarna wordt geoefend met het afnemen van de
vragenlijsten en het diagnosticeren van de voortgang
van de behandeling.
leerdoelen Aan het einde van de sessie
hebben de deelnemers een goed idee van het
gedachtegoed waaruit de vragenlijsten zijn ontstaan.
Zij kunnen zelfstandig diagnosen van
lopende behandelingen maken.