Bemoeizorg: do's-and-don'ts vanuit de praktijk
inhoud van de cursus Het laatste
decennium is in de sociale psychiatrie bijzonder
veel progressie geboekt in de zorg voor de groep
mensen met een ernstige psychiatrische ziekte,
met name mensen met schizofrenie, gecompliceerd
met middelenmisbruik, overlast en maatschappelijke
teloorgang. Hoewel er de laatste
decennia een expansieve hoeveelheid onderzoeksliteratuur
is op het gebied van de psychotische
stoornis en er een sterke ontwikkeling is van act en
fact-teams, is er slechts een zeer beperkte vertaling
naar de dagelijkse praktijk beschreven, terwijl
het een uiterst gecompliceerde vorm van zorg
betreft. Het gaat om zorg die het uiterste vraagt
van de disciplines, niet in de laatste plaats van de
psychiater die vaak in zeer complexe omstandigheden
gesprekken moet voeren, beoordelingen
doet, over medicatie onderhandelt en voorschrijft,
inschattingen maakt over de oordeels(on)
bekwaamheid, enzovoort. Dit kan zich afspelen
onder de brug, in een tent, bij een volledig vervuilde
of gebarricadeerde woning, door de brievenbus,
op straat, enzovoort. Dit zijn situaties die
juist om die vertaling naar de praktijk vragen.
Met de uitontwikkeling van bemoeizorg als
vaktechnische kunde moet een grote stap vooruit
gezet worden in de kwaliteit en effectiviteit van de
dagelijkse zorg voor de meest kwetsbare psychiatrische
patiƫnt.
Om die reden verscheen in januari 2010 het
boek Bemoeizorg: een poging om dit hiaat op te vullen.
Practice-based met uitgangspunten, tips,
handvatten en waarschuwingen voor de dagelijkse
toepassingen in deze zorg.
Met de knipoog '0% wetenschap' vragen we
aandacht voor de kennis en kunde van de expert
om naast de evidence-based geneeskunde vooral
practice-based geneeskunde uit te ontwikkelen.
Tijdens de cursus wordt er geleerd met het
taxatieschema te werken, worden verleidings- en
motiveringstechnieken uitgewerkt en wordt
geleerd therapeutische inhoud te geven aan het
contact. Valkuilen worden uitvergroot en dilemma's
en vooroordelen worden besproken.
vorm Voordracht en discussie met veel
interactieve momenten: er zullen live patiƫnten
meedoen met de oefeningen.
leerdoelen 1. Weten wat bemoeizorg
is. 2. Weten wie de kunst moet beheersen. 3. Het
indicatiegebied kennen. 4. Met een taxatieschema
kunnen werken. 5. De relevante psychotherapeutische
modellen kennen. 6. Kennis hebben van
enkele effectieve gesprekstactieken. 7. Kennis hebben
van de juiste attitudes. 8. De belangrijkste valkuilen
kennen.