Diagnostiek mét, en zonder hoop
toelichting Het stellen van een diagnose
conform de dsm-iv-systematiek, waarbij op
grond van de symptomatologie een omschreven
stoornis wordt vastgesteld, en de koppeling van
deze stoornis aan een bepaald behandeltraject,
zoals het uiteindelijke doel is van de invoering van
de dbc's, houdt twee potentiële risico's in:
1. De stoornis van de patiënt gaat een eigen leven
leiden en wordt door patiënt en behandelaar
gezien als een handicap die het bestaan definieert:
men is borderliner, bipolair, adhd of
autist. De behandeling krijgt het karakter van
een optimale aanpassing aan de handicap,
meestal ondersteund door langdurige of chronische
medicatie.
2. Verder onderzoek naar de betekenis van de
symptomatologie, de eventuele beweeglijkheid
en veranderbaarheid ervan en een op genezing
gerichte behandeling door middel van psychotherapie
of psychoanalyse blijven achterwege.
In deze parallelsessie wordt het bovenstaande
thema aan de orde gesteld aan de hand van de psychoanalyses
van twee kinderen met ernstige psychopathologie.
leerdoelen Aan het einde van de sessie
moet de deelnemer in staat zijn om de symptoomdiagnostiek
door middel van dsm-iv-criteria te
relativeren en een open oog hebben voor een
potentieel breder scala aan behandelmogelijkheden,
waaronder die met meer hoop op verbetering
of genezing.