Psychofarmaca voor kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke handicap: opgelet!
achtergrond De wetenschappelijke
onderbouwing van psychofarmacologie bij kinderen
en jeugdigen met een (lichte) verstandelijke
handicap is in veel gevallen nog beperkt. Het formularium
van het Landelijk Kenniscentrum Kinder-
en Jeugdpsychiatrie geeft op dit punt ook
geen specifieke informatie. Dit is een leemte die
gezien het frequente gebruik van psychofarmaca
in deze doelgroep opgevuld moet worden. Aangezien
antipsychotica frequent worden voorgeschreven
aan deze kinderen en jeugdigen zal hier in het
bijzonder aandacht aan besteed worden.
doel Een bijdrage leveren aan de onderbouwing
van het gebruik van psychofarmaca aan
kinderen en jeugdigen met een (lichte) verstandelijke
handicap.
methoden De recente wetenschappelijke
literatuur (medline) werd geraadpleegd op
trefwoorden 'psychofarmaca', (in het bijzonder antipsychotica), 'lichte verstandelijke handicap'
en 'leeftijd < 18 jaar'. Daarnaast is dagelijkse praktijkervaring
met psychofarmacologie bij deze
doelgroep een belangrijke informatiebron.
resultaten De wetenschappelijke literatuur
over gebruik van psychofarmaca bij kinderen
en jeugdigen met een lichte verstandelijke
handicap blijft ook over de afgelopen tien jaar
beperkt. Van de krap dertig klinische trials betrof
de helft risperidon. Naar alle andere middelen
wordt in deze doelgroep slechts incidenteel onderzoek
gedaan. Met name de laatste jaren worden de
risico's van antipsychotica in de literatuur (in het
algemeen, maar niet specifiek voor deze doelgroep)
meer benadrukt.
De resultaten zullen in het symposium systematisch
worden weergegeven.
conclusie Een overzicht van de recente
literatuur naar de psychofarmacologie bij kinderen
en jeugdigen met een lichte verstandelijke
handicap laat zien dat de wetenschappelijke
onderbouwing hiervan nog steeds beperkt is.
Praktijkervaring blijkt dan een belangrijke andere
informatiebron. Op basis van gedeelde praktijkervaringen
is het wenselijk dat een aanvulling op de
richtlijn van het Landelijk Kenniscentrum
geschreven wordt.