Wat vindt de klant van al dat meten?
achtergrond De laatste jaren heeft zich een tendens ontwikkeld waarbij de stakeholders in de ggz meer zicht willen krijgen op resultaten van behandeling. Het doel is de gezondheidszorg op kwaliteit en doelmatigheid te kunnen beoordelen. Essentieel is de medewerking van patiënten en behandelaars. Wat vindt de eersten van al dat meten? Neemt hun tevredenheid over hun behandeling toe? Of vinden ze dat ze oneigenlijk worden gebruikt om de behandelaar in de kaart te spelen? Sinds januari 2002 werd in ggz Zoetermeer een project gestart waarin een elektronische applicatie onderdeel uitmaakt van de individuele behandeling.
doel Onderzoeken wat de attitude is van patiënten ten aanzien van het invullen van meetinstrumenten tijdens de behandeling.
methoden In 2002-2004 werd aan honderd patiënten gevraagd meetinstrumenten in te vullen tijdens de behandeling. De tijd van het invullen bedroeg 30 minuten per patiënt. Aan het einde van het invullen van de lijsten werd hun gevraagd wat ze vonden van het invullen van deze meetinstrumenten. Was het zinnig, moeilijk, of was het belastend?
resultaten Besproken wordt de mate van tevredenheid van de patiënt en hoe hij aankijkt tegen het begrip meten in de hedendaagse psychiatrie.
conclusie De bereidheid mee te werken aan het toepassen van gecomputeriseerde procesregistratie is afhankelijk van een aantal individuele en organisatiefactoren. Patiënten lijken in grote mate bereid te zijn meetinstrumenten in te vullen.