Ervaringsdeskundigen en hulpverleners; gaat dat samen?
achtergrond Ervaringsdeskundigen doen op grote schaal hun intrede in de ggz. Er komen steeds meer opleidingen die ex-cliënten opleiden tot hulpverlener. Altrecht heeft in haar beleidsplan als doelstelling gezet dat in 2011 5% van het personeel uit medewerkers met ervaringsdeskundigheid bestaat. Wij vinden het inzetten van ervaringsdeskundigen belangrijk omdat het de behandeling ten goede komt. Het betekent empowerment voor cliënten en het levert een bijdrage aan de destigmatisering van psychiatrie. Ook in veel andere instellingen is men bezig met het aanstellen van ervaringsdeskundigen. Het is zinvol om met elkaar van gedachten te wisselen over de volgende vragen: (1) Wat is de toegevoegde waarde van de ex-cliënten als hulpverlener? (2) Hoe creëer je draagvlak binnen een organisatie? (3) Weerstand op de werkvloer; hoe ga je daarmee om? (4) Waar en hoe kunnen ervaringsdeskundigen ingezet worden? (5) Leidt het tot rolverwarring bij hulpverleners?
vorm Na twee korte inleidingen door een ervaringsdeskundige en de voorzitter van de Raad van Bestuur van Altrecht wordt er aan de hand van stellingen gediscussieerd.
leerdoel Aan het einde van de sessie weet de deelnemer wat ervaringsdeskundigheid is, hoe ervaringsdeskundigen ingezet kunnen worden. Bovendien heeft de deelnemer kennis opgedaan over hoe ervaringsdeskundigheid geïmplementeerd kan worden in een organisatie.