Er komt uitdaging in de bij- en nascholing psychiatrie
achtergrond In de nieuwe opleiding tot psychiater staat het competentiegericht leren centraal. Het curriculum is daarop ingericht, inclusief een nieuwe wijze van evalueren en toetsen. Het ligt voor de hand dit ook in te voeren in de bijen nascholing om het eenmaal ingezette leren te continueren. Immers, de hier en daar gehoorde gedachte dat bij- en nascholing alleen kennis betreft omdat kennis nu eenmaal snel veroudert, lijkt een te eenvoudige voorstelling van zaken. Alle competenties vragen om bijscholing en onderhoud. Bovendien ligt deze benadering in het verlengde van de profielschets psychiater, waarin immers het competentiemodel al werd geïntegreerd.
doel De deelnemers worden geïnformeerd over het CanMeds-competentiemodel en over de wijze waarop dit model ingevoerd zou kunnen gaan worden in bij- en nascholing. Deelnemers zouden zich daarmee meer bewust kunnen worden van het belang van het competentiemodel voor hun eigen professionele ontwikkeling.
methoden Van aanbieders van bij- en nascholing zal gevraagd worden het aanbod in te richten op competenties. In het persoonlijk dossier van de specialist zal het competentiemodel worden ingevoerd, zodat met het invoeren van de gevolgde bij- en nascholing ook zichtbaar wordt aan welke competenties gewerkt is.
resultaten Het resultaat zal zijn dat de specialist in zijn persoonlijk dossier een profiel te zien krijgt van de competenties die in de gevolgde bij- en nascholing aan bod zijn gekomen. Daarmee wordt tevens zichtbaar wat meer en minder aandacht zou verdienen.
conclusie Betoogd wordt dat gebrekkig onderhoud van competenties onvermijdelijk zal leiden tot misplaatste pretenties.