Systematisch evalueren van medicatie-effecten, sneller en beter
inhoud van de cursus De behandeling met psychofarmaca, in het bijzonder met antipsychotica, kan aanzienlijk verbeterd worden door in de dagelijkse praktijkvoering moderne zelfinvulinstrumenten te gebruiken. De informatie voor patiënten en behandelaar verbetert sterk, zonder dat het meer tijd kost. In deze cursus leert u hoe u zelfinvulinstrumenten kunt inzetten ter verbetering van de kwaliteit van zorg. Als inleiding wordt in deze cursus ingegaan op de achtergrond van meetinstrumenten die zijn ontwikkeld om de behandeling met antipsychotica te evalueren. De verschillen tussen meetinstrumenten ten opzichte van ongestructureerde klinische observaties worden belicht. Aan de orde komen instrumenten die de hoeveelheid psychotische symptomen evalueren, maar de nadruk ligt op vragenlijsten en interviews die zich richten op effecten van antipsychotica (effectiviteit en tolerabiliteit). De oudere instrumenten evalueren vooral bijwerkingen (tolerabiliteit); voorbeelden zijn de Udvalg for Kliniske Undersogelser (uku) en Liverpool University Neuroleptic Rating Scale (lunsers). Nieuwere instrumenten evalueren vanuit het perspectief van de patiënt zowel gewenste (effectiviteit) als ongewenste (tolerabiliteit) effecten van antipsychotica op een farmacologisch rationele manier; de Subjects Response to Antipsychotics (sra) is zo'n vragenlijst. Helaas worden de beschikbare meetinstrumenten nog te weinig systematisch in de praktijk gebruikt. Toch is het vaak aangevoerde excuus dat veel meetinstrumenten tijdsintensief en daardoor ook kostbaar zijn, onjuist. Het is mogelijk een goed afgewogen keuze te maken tussen de instrumenten die passen bij de klinische doelen. Tijdens deze cursus wordt stilgestaan bij de geschiedenis van de evaluatie van behandeling met antipsychotische medicijnen. Er worden enkele meetinstrumenten gepresenteerd. Uitgelegd wordt hoe de uitslagen van de instrumenten te interpreteren. De discussie zal gaan over hoe meetinstrumenten in de dagelijkse praktijk kunnen worden ingebouwd ten behoeve van een verbeterde kwaliteit van zorg.
vorm Referaat en workshop.
leerdoel Aan het einde van de sessie moet de deelnemer enigszins in staat zijn om te werken met de gepresenteerde meetinstrumenten en om de uitkomsten te gebruiken in zijn medicamenteuze interventie.