Behandelrehabilitatie: het betreden van spanningsvelden
inhoud van de cursus Rehabilitatie is een evidence-based methode die zich richt op het optimaliseren van deelname aan de maatschappij bij mensen bij wie dit vanwege psychiatrische problematiek geen vanzelfsprekendheid is. Hiertoe wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de doelen van de cliënt. Naast de keuze dat de cliënt de regie heeft, houdt rehabilitatie ook een speciale techniek in. Jongvolwassenen die schizofrenie ontwikkelen, hebben er baat bij als deze interventie met de medische behandeling gecombineerd wordt. Zodoende wordt hun persoonlijke ontwikkeling bevorderd en hun participatie vergroot, waardoor ook therapietrouw aan de behandeling gestimuleerd wordt. Dit samengaan van rehabilitatie en behandeling vraagt echter het betreden van spanningsvelden die vooral te maken hebben met de vraag wie de regie heeft. Niet alleen cliënt en behandelaar zijn hierbij betrokken, maar ook familie, vrienden en anderen.
vorm Met behulp van diverse didactische methodes (zoals mindmaps en placemats) wordt de deelnemer gestimuleerd zichzelf vragen te stellen over dit onderwerp. Vervolgens wordt met behulp van audiovisueel materiaal kennis overgedragen over de ontwikkeling van de jongvolwassene op cognitief, sociaal, emotioneel en fysiek gebied. De impact van het doormaken van een psychose op deze ontwikkelingen wordt getoond. De basisprincipes van de rehabilitatie worden uitgelegd. Kennis van diagnostiek en psychiatrische behandeling van psychotische stoornissen wordt bekend verondersteld. Aan de hand van situaties uit de dagelijkse praktijk worden spanningsvelden tussen rehabilitatie en behandeling verkend.
leerdoel Aan het einde van de sessie is de deelnemer in staat de concepten van medische behandeling, ontwikkelingspsychologie en rehabilitatie op het gebied van psychotische stoornissen te integreren. De deelnemer heeft kennis van de basisprincipes van rehabilitatie. De deelnemer heeft handvatten om met situaties om te gaan waarbij de benaderingen op gespannen voet (lijken te) staan.