Psychoanalyse bij adolescenten
Besproken wordt psychoanalyse als behandelmethode bij adolescenten met een ernstige psychiatrische problematiek, met als doel het zo mogelijk opheffen van deze problematiek en preventie van psychiatrische stoornissen op volwassen leeftijd. De sprekers zijn lid en opleidingsanalyticus van de Nederlandse PsychoAnalytische Groep.
Aan de hand van samenvattingen van de relevante psychoanalytische literatuur, uiteenzetting van de gebruikte technieken en de relevantie daarvan bij de leeftijdsgroep van 12-21 jaar, met uitgebreide klinische vignetten, wordt uiteengezet hoe een relatief ernstige psychiatrische problematiek kan worden behandeld met een psychoanalyse.
De eerste spreker betoogt aan de hand van de analyse van een jonge adolescent dat de sekse van de behandelaar van groot belang is voor het welslagen van het proces. Daarnaast gaat hij in op de techniek. Zijn centrale these is daarbij dat alleen duidingen die met affect worden gegeven effectief zijn.
In het vignet wordt ingegaan op de behandeling van een jongen met ernstige leerstoornissen, een sterke pre-oedipale gebondenheid aan zijn moeder, accident proneness en een gedurende de hele behandeling aanwezige suïcidaliteit. Er is een ernstig trauma in de peuterleeftijd: de dood van een babyzusje, dat mede heeft geleid tot de beschreven problemen.
De tweede spreker benadrukt het belang van het zoveel mogelijk in de gewone omgeving houden van adolescenten met ernstige psychiatrische problemen. Hij gaat in op de psychoanalyse van een 17-jarig meisje met een borderlineproblematiek, gekenmerkt door storend en bizar gedrag op school en thuis, spijbelen, vreetbuien, zeer riskant seksueel gedrag en diverse suïcidepogingen.
De te verwachten resultaten kunnen bij een zorgvuldige afweging van de risico's bij sommige adolescenten met dergelijke problemen psychoanalyse tot een eerste keus maken, boven de kostbare en vaak stigmatiserende dagbehandeling of opname. Na beide voordrachten is er uitgebreid gelegenheid voor discussie.