Ontwikkelingen op het gebied van bij- en nascholing
De kerncompetenties van de medisch specialist komen steeds meer centraal te staan in de opleiding en in de bij- en nascholing van de psychiater. Dat heeft natuurlijk tal van consequenties voor de inrichting van die opleiding en de bij- en nascholing. Te denken valt aan de kwaliteitseisen, aan de leerdoelen en ook aan de wijze waarop de psychiater zijn of haar professionele ontwikkeling in kaart brengt en bijhoudt, hetgeen weer terugkomt in de visitatie. Maar het heeft ook consequenties voor de aanbieders van bij- en nascholing, die met de ontwikkeling van competenties rekening zullen moeten gaan houden. Belangrijk is ook de ondersteuning die de NVvP biedt. Die dient ook werkelijk faciliterend te zijn.
Voor de psychiater geldt dat de hele bij- en nascholing deel uitmaakt van die competenties. Tot de competentie 'kennis en wetenschap' behoort de ontwikkeling en het onderhouden van een bij- en nascholingsplan. We gaan naar een vorm van portfolio toe, zo is de verwachting. Tot de competentie 'organisatie' behoort het werk zo te kunnen organiseren dat er een balans is tussen patiëntenzorg en persoonlijke ontwikkeling.
In deze sessie zal de commissie abna (accreditatie bij- en nascholing) de deelnemers 'bijpraten' over de ontwikkelingen op het gebied van bijen nascholing. Inmiddels zijn we wel aan het fenomeen accreditatie gewend, al was het maar vanwege de verplichting met het oog op de (her)registratie. Maar er is meer aan de hand dan het alleen maar verwerven van een aantal voorgeschreven en per nascholingsactiviteit verkregen punten. Het gaat om het onderhouden en bevorderen van kwaliteit en daarin komt van alles op ons af, van gaia (gemeenschappelijk accreditatie-internetapplicatie) en e-learning tot portfolio. En ondertussen moet het ook allemaal georganiseerd worden tussen de bedrijven van het dagelijks werk door. Hoe moet dat?