Het nieuwe opleidingsplan psychiatrie in de praktijk
achtergrond Sinds 1 januari 2005 is het Kaderbesluit van het Centraal College Medische Specialismen (ccms) van kracht. Dit heeft betrekking op de algemene eisen voor de opleiding, registratie en herregistratie van medische specialisten en voor de erkenning van opleiders, plaatsvervangend opleiders, stageopleiders en opleidingsinrichtingen. Met het Kaderbesluit van het ccms is een aantal veranderingen in de eisen voor de opleiding tot medisch specialist doorgevoerd. Dit was aanleiding tot een grootschalige modernisering van alle medische vervolgopleidingen, waaronder de opleiding tot psychiater.
Belangrijke veranderingen betreffende de opleidingseisen houden onder meer het volgende in: de eindtermen worden geformuleerd in competenties die zijn gebaseerd op het Canmeds-model, dat een zevental rollen of competentiegebieden onderscheidt. (De term 'canmeds' staat voor Canadian Medical Education Directives for Specialists.) Per competentiegebied is een viertal competenties geformuleerd: de algemene competenties voor de medisch specialist. Competenties moeten worden getoetst en de aios moet een portfolio bijhouden.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering in april 2005 van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie is een aantal principiële besluiten genomen ten aanzien van de opleiding tot Psychiater. De aios wordt voortaan opgeleid tot psychiater binnen een van de drie aandachtsgebieden Kinderen Jeugdpsychiatrie, Volwassenenpsychiatrie of Ouderenpsychiatrie. De totale opleidingsduur is 4,5 jaar, onderverdeeld in 2,5 jaar algemene psychiatrie en 2 jaar aandachtsgebied. Het opleidingstraject bevat ten minste: 1 jaar klinische psychiatrie, 1 jaar ambulante psychiatrie en 6 maanden spoedeisende psychiatrie. De stages kunnen in willekeurige volgorde worden doorlopen.
Het doel van de bijeenkomst is om vanuit het Consilium Psychiatricum zowel aiossen als opleiders en opleidingsstaf te informeren over het nieuwe opleidingsplan. Daarnaast is er ruimte voor vragen en discussie, vooral bedoeld om in te gaan op hoe de nieuwe opleiding er in de praktijk zal uit komen te zien.