Groepssupervisie in de opleiding tot psychiater, preventief tegen burn-out?
leerdoel Zicht krijgen op de werkwijze en de meerwaarde van de groepssupervisie in de aios-opleiding psychiatrie en hoe die te implementeren.
Met vaste regelmaat komen de arts-assistenten in opleiding tot psychiater van de ggz-groep Noord- en Midden-Limburg samen om volgens het Psychiater en Kwaliteit intervisiemodel hun wederwaardigheden met elkaar te delen, uit te diepen en een meerwaarde te geven.
Na een introductie over de werkwijze en een evaluatie van de afgelopen periode zal met de methode geoefend worden. Hierna volgen een nabespreking en een discussie over de zinvolheid van groepssupervisie in de aios-opleiding psychiatrie en in andere aios-opleidingen.
De stelling is dat groepssupervisie leidt tot meer zicht op eigen handelen, meer werkplezier, en verbetering van kwaliteit van medisch handelen. Deze haakt in op de visie van 'education permanente'. Het is goed mogelijk dat deze vorm van groepssupervisie preventief werkt tegen burnout.