Systeemtherapeutische aanpak bij Turkse gezinnen
leerdoel Kennis verwerven over het analyseren van systeemproblematiek bij Turkse gezinnen, valkuilen tijdens de behandeling van het systeem en behandelmethodes voor Turkse gezinnen.
Het opgroeien in een vreemde cultuur kan een uiterst stressvolle factor zijn en tot grote problemen leiden voor alle gezinsleden. Bij migrantengezinnen maakt onzes inziens daarom de maatschappelijke context, nog meer dan bij Nederlandse gezinnen, deel uit van de problematiek. Onze praktijkervaring is dat extra stressfactoren een rol spelen bij Turkse gezinnen in Nederland. Het analyseren van deze factoren en het hulp bieden aan Turkse gezinnen vereisen extra energie en voorzichtigheid.
Hoewel er een betrekkelijk cultuurvrije eenvormigheid van kenmerken is, is het therapeutisch van belang ieder gezin als een oorspronkelijk nieuw systeem te beschouwen en te benaderen. Bij het analyseren van de problemen in hun context is systeemdenken onontbeerlijk. Systeemtherapie en preventie zijn nauw met elkaar verbonden. Systeemtherapie richt zich op het mobiliseren van de gezonde krachten in een systeem en op het tot hun recht laten komen van alle systeemleden. Dit is zowel van toepassing op het gezinssysteem als op het hulpverleningssysteem.
De cursus richt zich in eerste instantie op het analyseren van systeemproblematiek bij Turkse gezinnen. Daarna op valkuilen tijdens de behandeling van het systeem en behandelmethodes voor Turkse gezinnen.