scan als belangrijk klinisch diagnostisch referentiesysteem bij preventie
leerdoel De deelnemers maken kennis met het klinisch diagnostisch referentiesysteem Schedules for Clinical Assessment in Neuropsychiatry (scan-2.1) en met de Mini-scan, waarmee de Nederlandstalige psychiater met zijn diagnostische expertise beter kan bijdragen aan een eenduidige diagnostiek, die vervolgens kan leiden tot passende therapeutische interventies en preventieve maatregelen.
Goede diagnostiek is de basis van gezond medisch handelen. In de diagnostiek staat zowel de opsporing (case finding) als de casusdefinitie (case definition) centraal. dsm-iv en icd-10 hebben de diagnostiek betrouwbaarder gemaakt en de eenheid van taal tussen enerzijds behandelaars binnen het behandeltraject en anderzijds epidemiologen bij hun pogingen om (inter)nationale trends op te sporen vergroot.
Het is echter de vraag of iedereen de symptoms and signs ook betrouwbaar uitvraagt. Dit geldt temeer als geen gebruik wordt gemaakt van een algemeen gebruikt referentiesysteem waarin de symptomen en het uitvragen ervan worden beschreven. Wanneer symptomen niet eenduidig zijn gedefinieerd (casusdefinitie), dan zal het vaststellen van hun aan- of afwezigheid (case finding) niet betrouwbaar en valide kunnen gebeuren. Het ontwikkelen van maatregelen ter preventie, alsook het beoordelen van hun effect kan alleen waardevol gebeuren wanneer opsporing is gebaseerd op welomschreven en algemeen geaccepteerde gedefinieerde symptomen.
De scan is een in who-kader ontwikkeld, internationaal geïmplementeerd, semigestructureerd, klinisch psychiatrisch interview voor as-I-stoornissen bij volwassenen en bestaat uit een vragenschema waarin de symptomen gestandaardiseerd worden uitgevraagd en een woordenlijst waarin de symptomen in detail beschreven worden. De beoordeling van symptomen (merendeels omschreven op basis van de 'Allgemeine Psychopathologie' van Karl Jaspers) geschiedt door de clinicus, die zich daarbij baseert op de subjectieve ervaringen van de patiënt, getoetst aan de omschrijving in de woordenlijst.
In de cursus komen de opbouw, psychometrische aspecten en toepassing van de scan aan bod. Daarnaast wordt ruimschoots praktisch kennisgemaakt met zowel de scan als de Mini-scan, de verkorte versie voor de dagelijkse praktijk.