Generation R: onderzoek naar het ontstaan van gedragsproblemen bij zeer jonge kinderen
achtergrond De Generation R-studie is een multi-etnisch bevolkingsonderzoek bij kinderen die worden gevolgd van de vroege foetale fase tot in de volwassenheid.
doel Het verkrijgen van een beter inzicht in factoren die eraan bijdragen dat kinderen gezond opgroeien. Daartoe wordt onderzoek gedaan naar de rol van biologische, psychologische en sociale factoren in het ontstaan en het beloop van ziekten en ontwikkelingsstoornissen - met name ook psychische en cognitieve problemen.
methoden Er werden 9778 moeders die tussen april 2002 en januari 2006 in Rotterdam zijn bevallen, geïncludeerd; het deelnamepercentage was 61. In de pre- en postnatale fase werd informatie via de ouders verzameld middels vragenlijsten, er werd drie keer foetaal echo-onderzoek verricht en werden bloed en urine van de moeder opgeslagen. Bij een groep van 980 moeders en hun kinderen, het Focuscohort, werd aanvullend onderzoek gedaan, zoals een gestructureerd psychiatrisch interview, gehechtheidsonderzoek, observaties van ouder-kindinteractie, een postnatale hersenecho en tests van executieve functies.
resultaten Het gedragsonderzoek is voornamelijk etiologisch en richt zich op het ontstaan van emotionele problemen bij zeer jonge kinderen. Tijdens dit symposium zal de bandbreedte van deze onderzoekslijn in Generation R en de resultaten hiervan zichtbaar worden. In dit onderzoek trachten wij niet alleen epidemiologische associaties te vinden, maar indicatoren van onderliggende mechanismen te bestuderen. Twee symposiumbijdragen richten zich op biologische factoren, de hypothalamus-hypofyse-bijnier (hpa)-as en hersenontwikkeling, een bijdrage richt zich op de verstoring van de gehechtheid van kind aan moeder, en drie bijdragen richten zich op effecten van verschillende psychologische en omgevingsfactoren. In iedere presentatie zal niet alleen kritisch worden gekeken naar de sterkte van het effect van een etiologische factor, maar ook of deze mogelijkheden biedt voor preventie van psychische stoornissen bij kinderen.
conclusie Een belangrijk punt van discussie zal zijn welke biologische parameters uit de foetale of vroege levensfase geschikte risico-indicatoren zijn voor een preventieprogramma.