Modulair psychiatrieonderwijs in de tutorgroep: leren ze wel wat?
De tutorgroep is gericht op kennisverwerving door reflectie op de modulaire leerstof. Het voorbereiden en houden van korte referaten door de aiossen met aansluitend discussie, het bespreken van de video-opdrachten en het bespreken van complexe casuïstiek, garandeert maximale participatie. De kennismodules sluiten zo veel mogelijk aan bij de actuele patiëntenproblematiek van de betreffende stageplaats: de aios volgt díe module die hoort bij de praktijkstage van dat moment. Omdat de stagetrajecten niet bindend vastliggen en per opleidingsinstituut verschillen, volgt de aios geen cursus in jaargangen. De aios participeert in tutorgroepen van wisselende samenstelling en vaak met collegae uit verschillende jaargangen. Elke module start met een multiple choice-entree- of oefentoets over het Leerboek Psychiatrie van Hengeveld en Van Balkom.
De tutorgroep komt 4 maal 2 uur en 1 maal 1 uur voor de eindtoets bijeen tijdens een module van 12 weken. Gedurende een module van 6 weken zijn er 2 bijeenkomsten. Een tutor is als docent geschoold, is psychiater-generalist en professioneel rolmodel, maar geen superspecialist op het gebeid van de betreffende kennismodule. De laatste bijeenkomst van twee uur heeft de vorm van een expertmeeting. Daarin wordt de eindtoets (essayvragen over Kaplan & Sadock) nabesproken en worden tot nu toe onopgeloste problemen of casuïstiek aan de expert voorgelegd. De experts hebben de gelegenheid een artikel of recent congres met de nieuwste inzichten te bespreken, een video te demonstreren of een complexe casus voor te leggen. De inleider van het symposium toont de opbouw van een module en bespreekt zijn ervaringen als tutor.