Cursorisch onderwijs in de opleiding tot psychiater
Het opleidingscluster Noord-Holland maakt sinds oktober 2006 ernst met de consequenties die het invoeren van de nieuwe eindtermen psychiatrie heeft voor het cursorisch onderwijs (Van den Bosch & Hengeveld 2006). Om een psychiater op te leiden in de competenties medisch handelen, communicatie, samenwerking, wetenschap, maatschappelijk handelen, organisatie en professionaliteit, moeten kennis, vaardigheden en attituden systematisch op elkaar worden afgestemd. Daartoe hebben vijf opleidingsinstellingen gezamenlijk het klassikale cursorisch onderwijs vervangen door zelfstandige, probleemgestuurde kennisverwerving.
In een introductiecursus verwerven de aiossen kennis en vaardigheden om het begin van de opleiding - en met name de spoedeisende hulp - te overleven. Tevens bereiden de aiossen zich voor om als tutorgroep, afwisselend in de positie van docent en student, te gaan samenwerken.
In de tutorgroep participeert de aios in het psychiatrieonderwijs door de leerstof te refereren, video-interviews ter discussie te stellen, complexe casuïstiek te bespreken én het individuele kennisniveau te laten toetsen. De tutor stelt zich op als begeleider van het leerproces en is tevens als generalist deskundig om inhoudelijk op de leerstof in te gaan. Aan het eind van elke module zorgt een expertmeeting voor de topreferente kennis. In de psychotherapiecursus komt aan bod wat de verschillende psychotherapeutische methoden de patiënt met psychiatrische problematiek te bieden hebben. Het accent ligt daarbij op oefening en training onder leiding van een expert en de noodzakelijke aanpassingen bij complexe psychiatrische problematiek.
Aan de hand van deze drie hoofdingrediënten komen in dit symposium aan bod: (1) hoe de ontwikkelingen in het opleidingscluster Noord-Holland aansluiten bij de vernieuwingsplannen van de NVvP; (2) hoe de aiossen en docenten het nieuwe onderwijs waarderen; (3) wat er voor een opleidingsinstelling bij komt kijken. Praktijkvoorbeelden bieden inspiratie voor uw opleidingssituatie als aios, supervisor-werkbegeider, stagecoördinator, docent of opleider.