Handboek psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid (4de druk)
Dit is de vierde, volledig herziene en aangevulde druk van dit werk, dat eerder verscheen onder de titel Handboek psychodiagnostiek en verstandelijke beperking. Het boek heeft inmiddels een vaste plaats verworven in de zorg voor personen met een verstandelijke beperking. De auteurs probeerden een praktische handleiding uit te werken voor het gebruik van psychiatrische classificatiesystemen en psychodiagnostische instrumenten in de zorg voor deze specifieke groep patiënten. In het eerste hoofdstuk wordt een inleiding gegeven op psychodiagnostiek bij mensen met een verstandelijke beperking. Eigenlijk gaat het om een pleidooi om inderdaad psychodiagnostiek toe te passen bij deze groep. Vroeger werd er te vaak vanuit gegaan dat dit niet zinvol was. Het tweede hoofdstuk gaat in op de bekendste classificatiesystemen binnen de geestelijke gezondheidszorg, namelijk de dsm-iv-tr en de icd-10. Er wordt dieper ingegaan op de tekortkomingen van deze systemen en de pogingen die gedaan werden om ze aan te passen voor deze populatie. Er worden enkele psychodiagnostische instrumenten voor diagnostiek van psychiatrische stoornissen kritisch bekeken. Het volgende hoofdstuk bespreekt intelligentie en de mogelijkheden om deze te bepalen bij personen met een verstandelijke beperking. Een vierde hoofdstuk bespreekt mogelijke instrumenten voor testafname over sociale redzaamheid. Vervolgens wordt een hoofdstuk gewijd aan afzonderlijke domeinen of vaardigheden, zoals communicatie, neuropsychologie (concentratie, ruimtelijk inzicht en geheugen) en schoolse vaardigheden. Het zesde hoofdstuk bespreekt de instrumenten die peilen naar de persoonlijkheidskenmerken en het zelfbeeld van personen met een verstandelijke beperking. Het laatste hoofdstuk richt zich vooral op psychodiagnostiek bij genetisch bepaalde syndromen. Er wordt een twintigtal syndromen besproken, met hun meest voorkomende lichamelijke kenmerken en gedragskenmerken. De verschuivingen in de zorg voor personen met een verstandelijke beperking zijn mede verantwoordelijk voor de vraag naar een betere psychodiagnostiek bij deze populatie. Men gaat er immers steeds meer vanuit dat zorg op maat moet zijn. Hierbij kan een goede psychodiagnostiek van meerwaarde zijn voor personen met een verstandelijke beperking. De auteurs bieden met dit boek een zeer nuttig instrument voor alle diagnostici (psychiaters, psychologen en orthopedagogen) die in de zorg voor deze patiënten betrokken zijn.
L. Baudewijns