Behandelgids adhd bij Volwassenen. Therapeutenhandleiding. Een programma voor Cognitieve Gedragstherapie (Vert. R. Boissevain)
Deze boeken zijn de recente Nederlandse vertalingen van het in 2005 verschenen Mastering Your Adult adhd: A Cognitive Behavioral Treatment Program (Safren e.a. 2005) uit de serie Treatments That Work van Oxford University Press. Dit boek geeft inzage in de cognitief-gedragstherapeutische behandeling van volwassenen met aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (adhd) zoals ontwikkeld en toegepast in het Cognitive-Behavioral Therapy Program van het Adult adhd Program in het gerenommeerde Massachussets General Hospital te Boston (onder leiding van grootheden zoals Joseph Biederman, Timothy Wilens en Thomas Spencer). De eerste auteur publiceerde eerder (in 2005) de positieve resultaten van het eerste gerandomiseerde gecontroleerde onderzoek naar de werkzaamheid van deze modulaire behandeling bij volwassenen met adhd die reeds zijn 'ingesteld' op medicatie. In dat opzicht biedt het boek waar voor zijn geld: het geeft in een praktisch toepasbare vorm (door de onderverdeling in een therapeutenhandleiding en een cliëntenwerkboek) beschikking over een evidence-based methode van psychosociale behandeling ('treatments that work'). Het programma is onderverdeeld in 4 modules (verspreid over 12 sessies): (1) voorlichting, organisatie en planning; (2) afleidbaarheid verminderen; (3) cognitieve training: en (4) extra vaardigheden (o.m. bij uitstelgedrag). De verschillende sessies worden helder uitgelegd, met concrete voorbeelden en de nodige formulieren, inclusief een vertaling van Barkleys bekende Current Symptoms Scale waarmee therapeuten en patiënten de evolutie kunnen volgen van de resultaten van de behandeling. In het cliëntenwerkboek worden praktische tips gegeven aan patiënten, op een gedoseerde en gestructureerde wijze die de volgorde van de sessies aanhoudt. In de therapeutenhandleiding krijgen de therapeuten de nodige uitleg over essentiële componenten van de behandeling zoals de noodzaak tot herhaling, het bespreken van de resultaten van huiswerkopdrachten, het oefenen van nieuwe vaardigheden, motivationele technieken en het belang van aandacht voor de medicatietrouw. Dit alles onderscheidt deze boeken zeer duidelijk van andere boeken over adhd bij volwassenen. Het is namelijk geen 'informatief' boek, geen overzicht van diagnostiek en behandeling, maar wel een concrete beschrijving van een onderzochte behandelvorm. De auteurs leggen de klemtoon op de therapeutische setting met een professionele hulpverlener met voorkennis van cognitief-gedragstherapeutische technieken en van adhd bij volwassenen, dit in tegenstelling tot het doe-het-zelfprincipe dat mensen vaak al jaren met of zonder succes hebben toegepast. Deze boeken zijn zeker een aanrader voor alle hulpverleners die vaak volwassenen met adhd behandelen.
S. Stes