Boekbespreking
Adolescenten met autisme door het voltooien van een training en een beroepsopleiding aan het werk: een illusie?
M. Van Der Reijden, P.P.E. Paquot Servais
b-117
achtergrond Voor adolescenten met een autismespectrumstoornis (ass) is het volgen van (regulier) onderwijs een moeilijke opgave. Dit leidt regelmatig tot het vroegtijdig verlaten van school. Diverse aspecten van het functioneren van jongeren met ass en de interactie met hun omgeving spelen een rol, zoals het beroep dat de school doet op sociale vaardigheden, planningsvaardigheden en motivatie. Daarnaast kunnen (hernieuwde) problemen met de acceptatie van de stoornis en comorbiditeit (verslaving, depressie) ontstaan. doel De kans van adolescenten met ass op het succesvol volgen van een opleiding vergroten.
methode In het najaar van 2005 startte het project kairo (Kennisontwikkeling Autismebehandeling en Integratie Regulier Onderwijs). Het betreft een samenwerkingsverband van ggzinstellingen het Dr. Leo Kannerhuis en De Grote Rivieren (De Steiger) met twee Regionale Opleidingen Centra (roc's). In dagbehandelingsprogramma's wordt het functioneren van jongeren met ass versterkt. Specifiek wordt gewerkt aan het omgaan met eisen die de opleiding stelt. Naast empowerment van de leerling, wordt diens omgeving versterkt (thuis, op school).
resultaten Het project wordt wetenschappelijk onderzocht door middel van een levensloopmonitor.
conclusie De eerste, voorlopige conclusies worden op het congres gepresenteerd.